ReclameReview: NS eindejaarscommercial

20 december 2017, 14:00

Love them or hate them, maar de NS heeft wél weer miljoenen Nederlanders vervoerd in 2017. Met als favoriete eindbestemming: thuis.

Credits

Verantwoordelijk bij NS: Marieke Nijhoff, Katja Romantsova, Karin ter Hofte

Bureau: N=5

Creatie: Olaf van der Geld, Bart Kooij

Strategie: Joris Gruiters, Silvia van Hooft

Producer: Guy van der Hoop

Account: Judith Lavalette, Leonie van der Mark, Yoeri Kastelein

Productiemaatschappij: New AMS Film Company

Regisseur: Jacobine van Hellemond

DOP: Douwe Hennink, Myrthe Mosterman, Noel Schoolderman, Lukas de Kort, Daan Spaans

Editor: Amber Hooijmans

Producer: Yvonne Knook, Laura Hannewijk

Post Production: De Grot

Muziek: Simon & Garfunkel Homeward Bound / sync & re-recording: cris&jef music

Geluid: Haaifaai Deluxe

Mediabureau: Initiative

De doelstelling

De NS neerzetten als een onderdeel van het leven voor vele Nederlanders.

De uitwerking

Speciaal voor N=5 reisde filmmaakster Jacobine van Hellemond daarom het hele jaar door met de trein. Onderweg filmde ze kleine ontmoetingen tussen reizigers en herkenbare ‘treinmomenten’. Door haar lens krijg je als kijker zo een unieke blik op het treinleven van het afgelopen jaar.

De film laat zien dat NS Nederland het hele jaar door overal naartoe bracht. Van nieuwjaarsduik tot carnaval tot bezoek aan opa en oma. Van de grote evenementen als Koningsdag, de Rotterdamse marathon en het strand tot het dagelijkse ritje naar naar het werk. De boodschap luidt dat de mooiste bestemming toch altijd thuis is. Zeker zo rond het einde van het jaar.

Het oordeel

Ik ben het eens met de doelstelling en de achterliggende boodschap. Ja, de trein is écht onderdeel van het leven van heel veel Nederlanders. Daarom snap ik het ook wel dat de NS op deze manier het jaar wil afsluiten. Maar ik voel me zelf totaal niet aangesproken door deze commercial.

Ja, ik reis ook met de trein. Nee, niet tijdens evenementen als de Nieuwjaarsduik of Koningsdag. Maar gewoon voor mijn werk. Ja, ik vind thuis de mooiste bestemming en ik ben ook altijd weer blij als ik in de trein naar huis zit. Toch denk ik bij deze commercial niet ‘Wat fijn dat de NS er is. Ik ga nu met een nog fijner gevoel met de trein!’.

Er is ook een interne variant van deze film gemaakt en die is speciaal ontwikkeld voor alle medewerkers. Kijk, dáár snap ik de meerwaarde van deze beelden en emo-soundtrack. Ideaal om een gevoel van trots te realiseren. Maar tussen alle andere feelgoodcommercials die deze dagen op tv zijn, steekt deze er niet echt bovenuit. En dat lijkt me juist wel de bedoeling.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    gerbenbusch

    Als de doelstelling is zoals je die hebt geformuleerd dan halen ze die. Ruimschoots. Dat het een geromantiseerde weergave van de werkelijkheid is, da’s iets anders. Want als je in alles wat je doet onder een nationaal vergrootglas ligt en iedere misstap wordt uitvergroot, probeer het dan maar eens goed te doen. Laat staan beter dan de supers.


    20 december 2017 om 16:48
    Hardcopy

    @Gerben: Fair enough. Die doelstelling heb ik zelf geformuleerd overigens.


    21 december 2017 om 07:30
    Xaverius

    Gewoonweg TOP, NS geweldige commercial!


    24 december 2017 om 09:41
    Pinkel v leeuwen

    Wie zingt er in deze reclame?? Het nr weet ik maar deze stem ken ik niet.???


    30 december 2017 om 02:37
    Annemarie

    Is de tekst ingezongen door Joan van Eurovisiesongfestival?

    Aangezien het geen mannen stem is … of is dat dan wel ingezongen door cris en jef??


    31 december 2017 om 19:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!