ReclameReview: Online rehab (Travel Alberta)
Ben jij ook zo ongeveer vastgelijmd aan je smarpthone? Dan zul je jezelf vast en zeker herkennen in deze campagne over de online rehab die Travel Alberta je biedt door te gaan wintersporten in Canada.
Credits
Bureau: Eigen Fabrikaat
Account: Rik Vandewall
Art: Thomas Nieuwenhuizen
Art buyer: Ivette Stokkel
Copy: Jasper Symons
Creative Director: Peter Scholtens
Design: Daan Klaver
Verantwoordelijk bij klant: Hugo van Joolen, Mito Ota
Producer: Tim Weers
Productie: Dennis Lubbers
Project manager: Iris Veenstra
Geluid en muziek: Big Orange
Digital design en productie: Build in Amsterdam
De doelstelling
Nederlanders overtuigen dat ze in het Canadese Alberta tijdens hun wintersport kunnen afkicken van hun online verslaving.
De uitwerking
Nederlanders zijn verslaafd aan internet en aan hun smartphone. Daarom introduceert Travel Alberta de Online Rehab, de meest persoonlijke socialmediatest ooit. De test is onderdeel van een grotere campagne die de Canadese Rockies verder op de kaart moet zetten als wintersportgebied waar je echt even offline kunt zijn.
Het oordeel
Supergoede insteek natuurlijk. Vrijwel alle Nederlandse smartphonegebruikers (en dat zijn er 9 miljoen in totaal) zullen zich herkennen in het feit dat we tijdens het wachten in 85 procent van de gevallen naar onze smartphone grijpen. In totaal kijken we gemiddeld 150 keer per dag op dat ding. Hoog tijd om ons daar bewust van te worden. En natuurlijk slim van Eigen Fabrikaat om dit te koppelen aan dé ideale plek om offline te genieten van wintersport: Alberta, Canada.
Maar dan komen we bij het verwarrende van de commercial: er is geen call to action. Er staat wel ‘Maak kans’, maar dat is geen klikbare link. En waarop maak ik eigenlijk kans? Wellicht was deze video ook alleen bedoeld ter ondersteuning van de advertorials die ik hier en daar online vond. Toch vraag ik me af wat ze nou willen dat ik doe.
De eigenlijke bedoeling blijkt wel uit het persbericht: op de site onlinerehab.nl is een test te vinden die je kunt doen om te bepalen hoe verslaafd je bent. Het grappige is dat hoe verslaafder je bent, des te meer punten je haalt. Dat is toch net zoiets als zeggen “Hoera, je bloeddruk is veel te hoog!”? Wat wel weer mooi is aan de test: hij is heel persoonlijk, doordat je inlogt via Facebook en vervolgens vragen moet beantwoorden over je eigen berichten en foto’s en die van je vrienden.
Kortom: het overkoepelende idee vind ik top, maar de uitwerking minder.