ReclameReview: het geniale idee achter The Famous Grouse House

24 juni 2020, 09:00

Op whiskyvakantie in Nederland

Ben je benieuwd naar Schotland, maar wil (of mag) je nog niet reizen dankzij de coronamaatregelen? Dan kun je met The Famous Grouse met zijn tweeën in eigen land een Schotse minivakantie vieren. Tenminste, als je de winnaar bent van deze actie.

Credits

Creatie: Publicis Groupe

PR: MSL Publicis Groupe

Media: Zenith Publicis Groupe

Productie: Prodigious (Publicis Groupe) en Jonathan Weyland

Verantwoordelijk bij The Famous Grouse van Maxxium Nederland: Naomy Laan, Brand Manager

Doelstelling

Meer flessen The Famous Grouse verkopen met deze actie en tegelijkertijd Nederlanders inspireren tot een ander soort vakantie in eigen land.

Uitwerking

Een sympathieke Schot genaamd Dougie legt uit hoe hij het enige echte The Famous Grouse House heeft gemaakt, welke verrassingen er binnen te vinden zijn en hoe je een minivakantie voor twee personen naar deze unieke accommodatie kunt winnen.

Oordeel

Sfeer, dat is het beste woord om deze commercial goed te omschrijven. Dat begint al bij de doedelzakken die we horen voordat Dougie begint te praten met zijn Schotse accent. Maar ook de natuurbeelden en de dromerigere manier van filmen passen perfect bij de whiskywereld van The Famous Grouse.

Sfeer, dat is het beste woord om deze commercial goed te omschrijven

Maar laten we ook vooral even stilstaan bij het geniale idee achter The Famous Grouse House. Een tiny house dat helemaal in de stijl is van het whiskymerk en waar je deze zomer een minivakantie naartoe kunt winnen voor twee personen. Dat past natuurlijk helemaal bij de actualiteit, waarbij veel mensen zich toch nog niet geroepen voelen om naar het buitenland op vakantie te gaan. Daarom haalt The Famous Grouse gewoon een stukje Schotland naar Nederland.

Nu staat The Famous Grouse al jaren bekend als het whiskymerk dat grappige reclamecampagnes uitrolt en ook deze sfeervolle commercial past daar prima bij door de vele ingebouwde grapjes in het tiny house. Alles bij elkaar lijkt me dit nu echt zo’n actie waardoor de ‘af en toe-whiskydrinker’ zichzelf in beweging zet om eens zo’n fles te halen, in de hoop op een leuke minivakantie.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!