ReclameReview: Paddy Power

30 september 2015, 11:30

Paddy Power is een gokkantoor uit Ierland. Zij wilden lekker opvallen tijdens het WK rugby. Nou, dat lukt ze vast en zeker met deze campagne, waarin een op mascottes jagende tandarts de hoofdrol speelt.

Credits

Agency: WE ARE Pi

Regisseur: Barry Kimber (Royle Productions)

Producer: Kate Pirouet (Royle productions)

DOP/Fotografie: Jim Marks

Tandarts: Roy McCrerey

Post House: Envy Advertising

Grading: Belgin Kaplan

Online: Jason Farrow & Kiran Baxter

Geluid: Arge

Postproductie: Jocelyn Silburne

De doelstelling

De naam Paddy Power op een ludieke manier associëren met het WK rugby.

De uitwerking

Hoe val je nou op met je commercial tijdens het advertentiegeweld van het WK rugby? Nou, door de grenzen op te zoeken! Weet je nog dat een paar maanden geleden iedereen met een socialmedia-account boos was op de jagende tandarts die Cecil de leeuw in Zimbabwe had doodgeschoten? Door daarop in te haken vestigt Paddy Power sowieso de aandacht op zich.

Het oordeel

De vraag die je jezelf natuurlijk moet stellen als merk in een geval als dit is: doet zo’n controversiële campagne mijn merk nou goed of kwaad? Het antwoord van Paddy Power was blijkbaar: als we het maar ludiek genoeg aanpakken, doet het ons merk goed.

De campagne deed me een beetje denken aan de Nederlandse bloemencorso’s of carnavalsoptochten. Daarin worden vaak lokale nieuwsfeiten op een ludieke manier weergegeven, zoals wanneer de burgemeester iets doms gedaan heeft. Paddy Power trekt dit principe nu van lokaal naar globaal en dat vind ik erg knap. Iedereen snapt de associatie met het nieuwsfeit en de grappige manier waarop het weergegeven wordt in rugbyverband (de dieren stellen de mascottes van de rugbylanden voor).

Natuurlijk zullen er mensen zijn die het niet vinden kunnen. Daarom zoekt Paddy Power ook de grenzen op: ze willen juist dat er over ze gepraat wordt. Maar ik denk dat het merendeel van het sentiment positief zal zijn. Wat ik ook wel slim vind, is dat er geen call-to-action aan verbonden is. Zo voorkomt het merk dat het beschuldigd wordt van gokwinsten maken over de rug van doodgeschoten dieren. Ondertussen weten kijkers die geïnteresseerd zijn de weg naar het gokkantoor wel te vinden.

P.S. De tandarts voorspelt nog niet echt geweldig, want Wales won van Engeland. 😉

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!