ReclameReview: Pearle/Veilig Verkeer Nederland

8 maart 2017, 14:00

Net als vorig jaar slaan Pearle en Veilig Verkeer Nederland weer de handen ineen om goed zicht in het verkeer onder de aandacht te brengen. Jan Smit is het lijdend voorwerp in deze nieuwe commercial.

Credits

Creatie: TBWA/Neboko

De doelstelling

Communiceren dat de zonnebrillen van Pearle aanbevolen worden door Veilig Verkeer Nederland.

De uitwerking

Jan Smit en Mike Weerts komen in de nieuwe commercial van Pearle op heel wat gevaarlijke plekken terecht tijdens hun roadtrip. Maar ook Volendam en omgeving kan zo in het programma ‘De gevaarlijkste wegen ter wereld’. De boosdoener: die gevaarlijke laagstaande zon… Daarom heeft Pearle zonnebrillen die aanbevolen worden door Veilig Verkeer Nederland.

Het oordeel

Goede veiligheidsboodschap, matige merkboodschap. Dat is wat mij betreft de samenvatting van deze nieuwe commercial.

Zodra de commercial begint, merk ik dat ik context mis. Waarom zijn de twee heren op roadtrip? Het lijkt niet alsof ze het echt leuk vinden, als we zo de hachelijke situaties zien waarin ze belanden. Dat leidt me af, terwijl ik zou moeten opletten om de boodschap goed te kunnen begrijpen.

De overgang naar de zogenaamd veilige weg in Nederland vind ik wel goed gedaan. Dit is natuurlijk een wereld van verschil. Vooral de botsing met het bord ‘Volendam’ komt daarna echt als een onaangename verrassing. Dat het door de laagstaande zon komt, wordt ook direct duidelijk. Daarom vind ik deze boodschap goed uitgewerkt.

Maar de commercial blijft nu niet direct bij me hangen als een typische Pearle-commercial. Oké, Jan Smit zit erin, het boegbeeld dat de Loden Leeuw won met zijn optreden in de vorige commercials. De groene kleur op het einde is wel typisch Pearle, maar dit alles maakt veel minder indruk dan de botsing enkele seconden eerder. Ik vraag me dus af of die link wel goed gelegd gaat worden. Om die reden vind ik de merkboodschap matig.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!