ReclameReview: Porsche (Into the Frame)
Hoe verbind je Nederlandse eigenaren van een Porsche nog meer aan het merk? De activatiecampagne Into the Frame geeft het antwoord.
Credits
Marketing Manager: Ingrid Oudejans
Product Marketing: Jan-Pieter Doove
Creative Director: Mervyn ten Dam
Concept: Jasper Janssen & Niklas Kristensen
Strategy: Boris Nihom
UX design: Joris Feitz
Visual design: Roy van Dijk & Scott Kooken
Producer: Johan de Meijer & Nikki Haighton
Photography: David de Jong
Film Production: Oxford House
Director: Sjors Baarveld
Licht & Geluid: Thom Loohuis
D.O.P.: Job van Bijsteren
Producer: Davide Janssen
Sounddesign: Soundsright
Development: Egotribe
De doelstelling
Meer merktrouw creëren door Porsche-rijders nog meer rijplezier te laten beleven.
De uitwerking
Het concept Into the Frame werd ontwikkeld door ACHTUNG! mcgarrybowen en bestaat uit diverse routes speciaal voor Porsche-rijders. Op een fotogeniek punt tijdens de route worden de rijders automatisch gefotografeerd. De foto kunnen de Porsche-rijders ophalen in een van de acht Porsche-centra. Bovendien wordt de foto ook opgenomen in het boek ‘Into the Frame’.
Het oordeel
Dit vind ik een schoolvoorbeeld van doelgroepdenken. Porsche laat hiermee zien dat het ze niet (direct) gaat om het verkopen van nieuwe auto’s, maar om het rijplezier van hun doelgroep. Dat straalt uiteraard op langere termijn op ze af en dat snappen ze heel goed. Maar als klant vind je een benadering als deze helemaal niet erg. Sterker nog: meer van dit graag!
In plaats van kortingsacties, waarvan het nog maar de vraag is of ze werken bij bezitters van klassieke Porsches, zet het merk in op optimale beleving van de huidige auto. Porsche wil de doelgroep bewegen om de speciaal uitgezette routes te rijden en zichzelf daarbij automatisch te fotograferen. Daar word je als rijder toch gewoon enthousiast van?
Eigenlijk vraagt Porsche jou als Porsche-rijder alleen maar om in je auto te stappen. Het resultaat is dat jij een professionele actiefoto van jezelf en je auto krijgt en dat Porsche een boek vol rijdende klassiekers uit kan brengen. Iedereen wint dankzij deze activatiecampagne!