ReclameReview: PostNL bezorgt bijzondere en lieve momenten

ReclameReview: PostNL bezorgt bijzondere en lieve momenten

Het bezorgen van pakketjes gaat veel verder dan alleen het bezorgen van pakketjes. Dat is de boodschap die PostNL in de nieuwe feelgood-campagne verkondigt.

 

Credits

Bureau: TBWA\NEBOKO
Regisseur: Bart Timmer
Productiemaatschappij: Czar Amsterdam

Doelstelling

Laten zien hoe de bezorgers van PostNL op een positieve manier contact maken met klanten.

Uitwerking

De nieuwe PostNL-merkcampagne, gelanceerd op 8 oktober bestaat uit twee filmpjes. In deze commercials laat PostNL zien dat de bezorgers aandacht hebben voor hun klanten en voor hun werk. Ze doen een stapje extra en daardoor kunnen er bijzondere momenten ontstaan. Deze campagne is een vervolg op de eerdere campagne dit jaar, waarbij bezorgers wederom de hoofdrol spelen.

Mirjam Paauw, teammanager merk- en consumentencommunicatie PostNL: “Binnen ons bedrijf delen we al langer verhalen van collega’s die bijzondere momenten bezorgen. Zoals het verhaal van postbezorger Willy die kaarten maakt waarmee ze de bewoners van haar bezorgwijk verrast. Of pakketbezorger Stephan die vertelt dat hij een praatje maakt met eenzame ouderen in deze tijden van corona. Onze nieuwe tv-spotjes zijn een logisch vervolg daarop: we laten nu ook aan de buitenwereld zien hoe wij op een positieve manier contact maken met onze klanten.”

Oordeel

Over het bezorgen van pakketjes valt niet zo heel veel te vertellen, moet PostNL gedacht hebben. Want wie zit er te wachten op de uitleg van de gigantische logistieke operatie aan de achterkant? Waar het uiteindelijk om gaat, is het contact met de bezorger die je pakketje komt brengen. Dat contact staat dan ook centraal in de nieuwe campagne.

Deze twee commercials vertellen het verhaal op een hartverwarmende manier. In de zoektocht naar Tijgertje en in de zoektocht naar succes van webshop Krokodilkip spelen de bezorgers van PostNL een belangrijke rol. Dat de promotie van de petten ook écht werkt, merk ik al in Google. Als ik zoek op 'krokodilkip', dan vult Google de zoekopdracht zelf al aan met 'pet'. Misschien leuk voor PostNL om iets met die petten te gaan doen, want er is dus echt vraag naar.

Misschien leuk voor PostNL om iets met die petten te gaan doen

Het mooiste van deze campagne vind ik dat het menselijke aspect van bezorgen goed naar voren komt. Dat ontbreekt soms in onze hectiek van alledag. We vinden het maar vanzelfsprekend dat pakketjes op tijd bezorgd worden door aardige, glimlachende bezorgers. Maar we leven ons misschien wel te weinig in in de bezorgers. Daarom vind ik het mooi dat deze campagne laat zien hoe de bezorgers van PostNL in sommige gevallen de verwachtingen van hun klanten ver overtreffen.


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Helaas ben ik het niet helemaal eens met je oordeel. Waar een consument wellicht denkt: "Oh wat leuk dat die bezorger een petje koopt van die arme jongen," zet PostNL haar werkelijke klant - de internet retailer - weg als iemand die niet weet hij hij mee bezig is. PostNL schetst een romantisch beeld van een jongen die in de schuur van een villa petjes zit te borduren. Zo'n machine kost echter al snel vierduizend euro, en dan moet je nog een website bouwen en petjes inkopen. Zou hij dan écht niet hebben nagedacht over hoe hij z'n petjes moet adverteren? Kortom, een gigantische misser van PostNL waarmee het bedrijf laat zien dat ze niet snappen wie hun klant is en waar deze mee bezig is in zijn of haar bedrijf.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan
    Dat jij wél weet waar je mee bezig bent, wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen zo goed nadenkt. Dat kan ik uit eigen ervaring zeggen, want één van de vele businessideeën die ik had met wat vrienden kwam ongeveer op hetzelfde neer als de jonge ondernemer in deze commercial: we gaan een product in de markt zetten en daar is vast vraag naar (de markt was er al). Maar zelfs met een vooraf bedachte advertentiestrategie bleek er niemand op ons product te zitten wachten. En als je wel eens op ondernemersforum HigherLevel komt, dan merk je dat er honderden of duizenden van dit soort ondernemersideeën zijn die niet direct super-professioneel zijn en daarom meestal mislukken. Zo'n gigantische misser vind ik dit dus niet van PostNL.

    De echte misser zou zijn als in de praktijk alle bezorgers chagrijnig en onbeleefd zijn, wat natuurlijk haaks staat op de belofte in deze commercials.

    geplaatst op
  • @David
    Mooie redenering. Zo kun je het ook bekijken. Ik blijf bij mijn visie, omdat ik weiger te accepteren dat je starters als vanaf het begin moet wegzetten als amateur. Hoe vriendelijk de acteur in het spotje ook is en hoe groot het imagoprobleem van PostNL ook is. Niet over de rug van de starter je eigen imago oppoetsen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.