ReclameReview: PUUR helpt je naar de rookvrije overkant

ReclameReview: PUUR helpt je naar de rookvrije overkant

Als het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport jou als roker iets komt vertellen, dan zal het wel enorm belerend zijn, toch? Niet dus. In deze campagne zien we dat het ook anders kan.

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Joeri Jansen, Tom van der Veldt en Dyon Ruiter
Strategie: Tabula Rasa
Regie: Bram Schouw (Bonkers)
DOP: Daan Bukman
Edit: Marvin Saïd Schoemaker
Grading: Crabsalad
Producer: Ralph de Haan
Design: Jorn Slotboom en Kevin Scheffers
Account: Judit de Graaff en Willemijn Sterk
Muziek en sounddesign: Feike de Wit (SoundCircus)
Producer social content: Bonnie van den Heuvel
Productie social content: Kaaps
Verantwoordelijk bij Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Angela Verkade, Ivo van Heck en Janneke Leek
Mediabureau: Initiative

Doelstelling

Mensen laten stoppen met roken door ze daarbij te helpen.

Uitwerking

Uit het persbericht: "Met ‘PUUR rookvrij’ lanceert de Rijksoverheid voor het eerst sinds 2011 weer een landelijke campagne om te stoppen met roken. De campagne is een afspraak in het Nationaal Preventieakkoord, dat streeft naar een rookvrije generatie in 2040. 

"De campagne PUUR rookvrij wil rokers aanzetten tot een serieuze stoppoging, net zo lang tot ze definitief gestopt zijn. De campagne focust op de positieve kanten van stoppen met roken en laat rokers nadenken over hun leven als niet-roker. PUUR staat voor zuiver en gezonder leven, vrij van sigaretten. Ook verwijst het naar mensen die puur voor de kinderen of puur voor hun gezondheid stoppen. De komende jaren moet de term net zo ingeburgerd raken als NIX18, de campagne om te voorkomen dat jongeren onder de achttien roken en drinken."

Oordeel

Wat zal deze campagne voor veel rokers een verademing zijn. Er wordt niet met een vinger naar ze gewezen om te benadrukken hoe slecht hun verslaving is. In plaats daarvan krijgen ze een heel realistisch en behulpzame video te zien waarin eerlijk wordt verteld dat het écht wel wat moeite kost om te stoppen, maar dat het ook écht de moeite waard is. Dus geen bangmakerij, maar hoop voor de toekomst.

Stap voor stap neemt deze commercial je mee door het proces van stoppen met roken

Stap voor stap neemt deze commercial je mee door het proces van stoppen met roken. Eerst is er het moeilijkste element: doorzetten terwijl je lichaam ernaar snakt. Maar hoe verder je komt, hoe meer je ervoor terug krijgt. Meer lucht, meer geur, meer smaak. Je haalt meer uit het leven. Want je gaat voor PUUR, het nieuwe merk dat nu gelanceerd wordt voor rookvrij leven. En waar de genoemde voorbeelden in de campagnevideo goed bij passen.

Op de website puurrookvrij.nl krijgen geïnteresseerden meteen de handvatten aangeboden die zij nodig hebben om te gaan voor PUUR. Je hoeft natuurlijk ook al lang niet meer uit te leggen hoe slecht roken is voor je eigen longen en die van anderen. Dat is inmiddels algemeen bekend. Daarom vind ik het heel sterk dat deze campagne de doelgroep op een niet-denigrerende manier benadert, maar meer op een manier die zegt: "Welkom aan de rookvrije kant."


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.