ReclameReview: PUUR helpt je naar de rookvrije overkant

4 november 2020, 14:00

Als het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport jou als roker iets komt vertellen, dan zal het wel enorm belerend zijn, toch? Niet dus. In deze campagne zien we dat het ook anders kan.

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau

Creatie: Joeri Jansen, Tom van der Veldt en Dyon Ruiter

Strategie: Tabula Rasa

Regie: Bram Schouw (Bonkers)

DOP: Daan Bukman

Edit: Marvin Saïd Schoemaker

Grading: Crabsalad

Producer: Ralph de Haan

Design: Jorn Slotboom en Kevin Scheffers

Account: Judit de Graaff en Willemijn Sterk

Muziek en sounddesign: Feike de Wit (SoundCircus)

Producer social content: Bonnie van den Heuvel

Productie social content: Kaaps

Verantwoordelijk bij Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Angela Verkade, Ivo van Heck en Janneke Leek

Mediabureau: Initiative

Doelstelling

Mensen laten stoppen met roken door ze daarbij te helpen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Met ‘PUUR rookvrij’ lanceert de Rijksoverheid voor het eerst sinds 2011 weer een landelijke campagne om te stoppen met roken. De campagne is een afspraak in het Nationaal Preventieakkoord, dat streeft naar een rookvrije generatie in 2040.

“De campagne PUUR rookvrij wil rokers aanzetten tot een serieuze stoppoging, net zo lang tot ze definitief gestopt zijn. De campagne focust op de positieve kanten van stoppen met roken en laat rokers nadenken over hun leven als niet-roker. PUUR staat voor zuiver en gezonder leven, vrij van sigaretten. Ook verwijst het naar mensen die puur voor de kinderen of puur voor hun gezondheid stoppen. De komende jaren moet de term net zo ingeburgerd raken als NIX18, de campagne om te voorkomen dat jongeren onder de achttien roken en drinken.”

Oordeel

Wat zal deze campagne voor veel rokers een verademing zijn. Er wordt niet met een vinger naar ze gewezen om te benadrukken hoe slecht hun verslaving is. In plaats daarvan krijgen ze een heel realistisch en behulpzame video te zien waarin eerlijk wordt verteld dat het écht wel wat moeite kost om te stoppen, maar dat het ook écht de moeite waard is. Dus geen bangmakerij, maar hoop voor de toekomst.

Stap voor stap neemt deze commercial je mee door het proces van stoppen met roken

Stap voor stap neemt deze commercial je mee door het proces van stoppen met roken. Eerst is er het moeilijkste element: doorzetten terwijl je lichaam ernaar snakt. Maar hoe verder je komt, hoe meer je ervoor terug krijgt. Meer lucht, meer geur, meer smaak. Je haalt meer uit het leven. Want je gaat voor PUUR, het nieuwe merk dat nu gelanceerd wordt voor rookvrij leven. En waar de genoemde voorbeelden in de campagnevideo goed bij passen.

Op de website puurrookvrij.nl krijgen geïnteresseerden meteen de handvatten aangeboden die zij nodig hebben om te gaan voor PUUR. Je hoeft natuurlijk ook al lang niet meer uit te leggen hoe slecht roken is voor je eigen longen en die van anderen. Dat is inmiddels algemeen bekend. Daarom vind ik het heel sterk dat deze campagne de doelgroep op een niet-denigrerende manier benadert, maar meer op een manier die zegt: “Welkom aan de rookvrije kant.”

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

7 Reacties

    Kathinka

    Die stem van “PUUR”, wie heeft dit ingesproken? Prachtig!!


    6 januari 2021 om 12:32
    Jacqueline

    Hele mooie stem!

    Ik ben ook al een tijdje op zoek wie het is.


    7 januari 2021 om 14:00
    Naam

    Goede bedoeling maar wat een irritante articulatie echt niet te beuken.


    8 januari 2021 om 08:58
    roy

    dit lijk heel erg op andre ooijer maar zeker weten doe ik het niet, ik was ook opzoek


    18 januari 2021 om 10:01
    Mark

    Aan de uitspraak van letter R te horen is het surinaams


    17 juni 2021 om 20:01
    Joeri

    Het is de stem van Massih Hutak. Rapper, schrijver/columnist op NPO Radio 1 en Het Parool.


    17 september 2021 om 07:33
    Joeri

    Het is de stem van Massih Hutak. Rapper, schrijver/columnist op NPO Radio 1 en Het Parool.


    17 september 2021 om 07:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!