ReclameReview: Randstad organiseert ‘Andersom solliciteren’
Het is een gekkenhuis op de arbeidsmarkt momenteel. Er zijn veel meer vacatures dan specialisten om ze in te vullen.
Daarom gooit uitzendbureau Randstad het over een andere boeg en organiseert het bedrijf het event ‘Andersom solliciteren’. De rollen zijn omgedraaid. De banen staan te dringen voor werknemers.
Credits
Strategie & Concept & Productie: dentsuACHTUNG!
Regisseur: Beer ten Kate
Productiemaatschappij: Bruut Amsterdam
Doelstelling
Werkzoekenden interesseren in een carrièreswitch.
Uitwerking
Uit het persbericht: De rollen zijn omgedraaid. De banen staan te dringen voor werknemers en Randstad Nederland speelt hier met hun nieuwe campagne ‘Andersom solliciteren’ direct op in. In de eerste campagne die voortkomt uit de nieuwe samenwerking tussen Randstad Nederland en dentsuACHTUNG! staan de banen letterlijk en figuurlijk in de rij.
Het is een hot item, de jacht op talent, de enorme krapte op de arbeidsmarkt, en die schaarste levert steeds vaker problemen op voor bedrijven en instellingen. Nog nooit was de verhouding tussen vraag en aanbod zo scheef. Het aantal openstaande vacatures staat momenteel op een recordaantal van 400.000. Iets wat vaak negatief wordt uitgelegd, maar door het door de ogen van de werknemers te bekijken opeens een geweldige kans. En dit is precies wat Randstad heeft gedaan in deze campagne. Een kans om op zoek te gaan naar die baan die echt bij je past en juist nu de switch te maken.
Pim Beekman (Head of Campaigns & Activations); ‘In de campagne zien we bedrijven solliciteren bij talent. Het is een leuk en vervreemdend beeld om CEO’s, managers en directeuren in de rij te zien zitten om hun vacature te vullen. Het mooie aan de campagne is dat dit op 23 juni a.s. ook echt gaat gebeuren in de vorm van een digitaal event’. Nic Huiskes (Directeur Marketing, Communicatie & Intelligence van Randstad): ‘de grote interesse in het event op 23 juni, waarop we daadwerkelijk andersom gaan solliciteren, geeft voor ons aan dat deze campagne een schot in de roos is. Afgevaardigden van KLM, KPN, De Belastingdienst, Thuisbezorgd en NS hebben zich direct aangemeld en zullen alles op alles zetten om hun vacatures te vullen met mensen die juist nu de overstap willen maken’. Meer lezen over andersom solliciteren, of je aanmelden voor het event kan op: www.randstad.nl/andersom
Oordeel
Prima insteek! Je ziet letterlijk dat de rollen zijn omgedraaid. De kandidaat-werkgevers moeten zenuwachtig op hun beurt wachten, in de hoop dat ze gekozen worden. Vooral de zin ‘Hé, ik bel jou.’ vind ik mooi. Voor veel werknemers voelt dit ook wel een beetje als zoete wraak. ‘Power to the people’ enzo. Daarom snap ik best dat Randstad de boodschap een beetje overdreven wil neerzetten.
Maar stel nou dat ik geïnteresseerd ben om werkgevers te laten solliciteren. Wat moet ik dan doen? Er is geen call-to-action die me verwijst naar de actiepagina over het event (en die pagina is er wel). Zelfs de datum 23 juni wordt niet genoemd in de commercial, dus ik kan hem niet eens blocken in mijn agenda. Kortom: Randstad verwacht dat je als kijker moeite gaat doen. Terwijl het hele doel van ‘Andersom solliciteren’ juist is dat werkgevers moeite moeten doen voor jou. Dat matcht dus niet helemaal.
Op zich is het principe van andersom solliciteren niet nieuw. Tijdens banenmarkten proberen werkgevers al jaren om werkzoekenden aan zich te binden. Toch past het prima bij de huidige tijd om dit concept toe te passen. Want zo zet Randstad zichzelf toch net even iets anders neer in een arbeidsmarkt waarin werkzoekenden in principe makkelijk aan een andere baan kunnen komen. Want ook Randstad moet in de gunst blijven bij hun doelgroep.