ReclameReview: Ja, die nieuwe pay-off van Ranja werkt!

24 februari 2021, 14:00

Dit jaar bestaat het merk Ranja maar liefst 100 jaar. Een prima moment dus voor een nieuwe campagne en een nieuwe pay-off: ‘Ranja. Daar word je vrolijk vanja!’

Credits

Bureau: Alfred International

Productie: CZAR

PR: NewsLab

AR game: VROwl

Team vanuit Ranja: Roderick van den Brink, Martijn Slebus

Doelstelling

Met de campagne die om onbezorgd genieten draait, wil Ranja weer kleur geven aan een productcategorie die steeds functioneler wordt.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Ranja is terug van weggeweest, in een nieuwe campagne met de slogan: ‘Ranja. Daar word je vrolijk vanja!’. Hierin volgen we een meisje dat na het drinken van Ranja Fruitmix een duik neemt op een slip ‘n slide. Die voert haar mee door een kleurrijke en natuurlijke wereld waar niets genieten in de weg staat. Gekoppeld aan de commercial lanceert Ranja ook een interactieve ‘augmented reality’ game waarmee mensen wat vrolijkheid naar hun woonkamer kunnen halen.

“De campagne is ontwikkeld samen met Alfred International. Jorn Kruijsen, creative director bij Alfred. “We zijn vertrokken vanuit de belevingswereld van kinderen. Een vrolijke zorgeloze wereld, waarin andere wetten gelden en alles mogelijk is. Zo kwamen we op het idee van een slip ’n slide. Geen gewone slip ’n slide, maar eentje zoals die bestaat in kinderfantasie: dwars door heggen en tuinen en buurten heen, met aan het einde een zwembad. Wie wil dat nou niet?”

Oordeel

Ranja wilde een vrolijke commercial maken. Nou, dat is ze behoorlijk goed gelukt, kunnen we wel zeggen. Die vrolijke, zorgeloze wereld wordt mooi tot leven gewekt in deze 30 seconden. De kleurrijke beelden, de relaxte slide-rit en de afsluitende plons in het bad zijn heerlijk. Allemaal prima associaties voor een merk dat het moet hebben van zijn vrolijke uitstraling.

De nieuwe pay-off ‘Ranja. Daar word je vrolijk vanja!’ past hier perfect bij. Voor taalpuristen en liefhebbers van serieuze poëzie is het ongetwijfeld een gruwel, maar gelukkig ben ik flexibel genoeg op dat gebied. In mijn optiek gaat het om twee dingen: past de pay-off bij het merk en blijft hij hangen? Het antwoord op deze beide vragen is volgens mij volmondig ja. Meer kun je niet wensen!

Ik voorzie een hele serie commercials in deze reeks

Als conceptregel is de nieuwe pay-off ook nog heel vaak te gebruiken in vrolijke situaties waar kinderen blij van worden. Ook op dat gebied is het dus een goede zet. Ik voorzie een hele serie commercials in deze reeks, zoals we vroeger ook de Yogho Yogho-commercials hadden. Kortom: hiermee kan Ranja nog een hele tijd door. Ook al houdt de nieuwe pay-off het geen 100 jaar vol, zoals het merk zelf wel is gelukt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edwin Vissers

    Waarom zie ik Baphomet in de kamer staan loeren op deze kinderen ,echt elke reclame tegenwoordig zit vol satanische bagger ,ik ga dit de media in slingeren ,


    16 mei 2021 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!