ReclameReview: Samsung laat Appel-gemeenschap switchen
Bij Nijkerk ligt het buurtschap Appel. Dat klinkt wel heel erg als die grote concurrent van Samsung. Dus ging het Samsung switch-team even langs met een bus vol nieuwe smartphones om uit te delen.
Credits
Bureau: Boomerang Agency
Concepting: Eldin Fetahovic, Marco van Houwelingen, Joren Schröder, Michiel Wolters
Productie: Karim van de Zande
Account/Project: Milo Duyff, Fikret Fetahovic, Sophie Voerman
Verantwoordelijke bij klant: Roos Bulder, Femke Koenen, Wilko Koning, Steffany van der Hout
Doelstelling
Headlines scoren, waarbij het lijkt alsof fans van de grote concurrent overstappen naar Samsung.
Uitwerking
“Omdat Appel wel wat vernieuwing kan gebruiken, besloten wij in actie te komen… #SwitchToGalaxy”. Zo kondigt Samsung de video aan waarin ze met het Samsung switch-team naar het buurtschap Appel (750 inwoners) trekken. Met een verrassing voor alle inwoners, namelijk een gloednieuwe Samsung Galaxy S9.
Via de Facebookpagina van Samsung wordt de video verspreid. Inmiddels is het al meer dan 1 miljoen keer bekeken.
Oordeel
Tja, wat moet je hier nu van zeggen? Samsung geeft 750 smartphones weg aan mensen die toevallig wonen in het buurtschap met de naam Appel. Nou, daar zullen ze bij Apple in Cupertino wakker van liggen! Typisch gevalletje van schoppen naar de marktleider door sympathiek over te komen. En dat is best gek, want Samsung is momenteel de marktleider, niet Apple…
Tuurlijk is het best een leuk idee. Maar de uitvoering vind ik veel te mager. Zo lees ik bijvoorbeeld op Adformatie dat de Samsung-crew de Appel-gemeenschap heeft geholpen met het overzetten van hun data naar het nieuwe Samsung-toestel. Daar zie ik helemaal niets van terug in de video van 2 minuten, terwijl dat juist informatie is die twijfelende iPhone-bezitters over de streep kan trekken. Mede daardoor heb ik het vermoeden dat er veel meer uit deze actie gehaald kon worden.
O ja, nog iets: de dame die met het team van Samsung het dorp doorgaat is vooraf al gecast. Dat maakt de video er niet sympathieker op natuurlijk. Leuk dat je 750 smartphones weggeeeft, maar het is dus allemaal lang niet zo spontaan als de video doet vermoeden. Als je het dan toch script, waarom dan niet een internationale versie, inclusief verslaggevers die vertellen over “How the Appel community switched to Samsung”? Kortom: in de basis is het een goed plan, maar er is te weinig uitgehaald.