ReclameReview: SNS (Bart de TN’er)
Move over, Bennie Jolink: here’s Bart! Het nieuwe gezicht van de SNS-commercials is een TN’er, een Typische Nederlander. Die let nogal op de centjes dus.
Credits
Bureau: Alfred
Creatie: Jorn Kruijsen, Jeroen van de Sande
Strategie: Eddy Salfischberger, Gabriël Snuverink
Account: Danielle Boskemper, Juliette Tiggelman
RTV producer: Carmen Ramsaran, Rosa Staal
Productiemaatschappij: Suikerdepot
Executive producer: Paul Harting
Regisseur: Werner Damen
Offline editor: MRTN Martin Heijgelaar
Post productie: The Compound
Mediabureau Vizeum: Evert Bronkhorst
Muziek: Cris&Jef
Sound design: Studio Alfred Klaassen
Verantwoordelijk bij klant: Patrick Kuijsters, Mariëlle Krouwel, Maartje Bersi, Rachel Grezel
De doelstelling
De doelgroep laten overstappen naar SNS.
De uitwerking
SNS introduceert Bart, de Typische Nederlander (TN’er). Zoals wij Nederlanders doen, let Bart goed op zijn geld en wil hij graag het onderste uit de kan halen. Daarom is hij zo blij met SNS, want die bank helpt hem daarbij.
Het oordeel
De zin ‘Een bank die mij vertelt dat ik minder ga betalen, da’s een bank die het snapt’ is natuurlijk waar het hier allemaal om draait. SNS is al jaren de ‘normale’ bank en dat imago willen ze met deze nieuwe campagne verder uitbouwen. Prima keuze om in deze commercial te laten zien dat je als SNS-klant bericht krijgt wanneer je hypotheekrente misschien omlaag kan. Dat willen we allemaal, nietwaar?
Nu is het alleen de vraag of kijkers daadwerkelijk al direct kunnen profiteren van deze voordelen. Een hypotheek kun je immers pas om de zoveel jaar oversluiten en dat doe je bovendien alleen als je er financieel beter van wordt. Misschien dat er in vervolgcommercials nog andere aspecten van het meedenkende karakter worden getoond, maar deze over de hypotheek gaat waarschijnlijk maar voor weinig mensen op.
Dan de introductie van Bart de TN’er. Zou de doelgroep er echt op zitten te wachten om zichzelf een Typische Nederlander te noemen? Het lijkt me dat we juist allemaal zo overtuigd zijn van onze unieke eigenschappen dat we juist niet in zo’n massahokje willen worden geplaatst. Je weet wel: de goedkope Nederlander zoals we in het buitenland bekend staan. Maar goed, misschien komen er in vervolgcommercials nog andere eigenschappen van een TN’er naar voren.
Ik ken die Bart ergens van.. Wat is zijn echte naam??
dank je voor dit bericht ik dacht t ook te zien en hebben een hele avond zitten te denken wie t was
Hi David,
Dank voor deze ReclameReview. Ik stuur je hierbij graag een kleine aanvulling: De doelstelling van SNS is om de doelgroep te laten zien dat het écht uitmaakt waar je bankiert. Want anders dan in Telecom of Energie denken we vaak nog dat de keuze van bank niet echt uitmaakt. Bij SNS denken we daar anders over. Bijvoorbeeld bij je hypotheek, dat is vaak de grootste vaste last in een huishouden. Logisch dus dat je een bank wilt die samen met jou regelmatig daarnaar kijkt. En dat doen we bij SNS gedurende de looptijd van een hypotheek dus niet alleen als deze jaren later afloopt. Zo proberen we slim mee te denken met de portemonnee van onze klanten.
En over of Nederlanders zichzelf als TN-er zien: we hebben daar uitvoerig onderzoek naar gedaan en gekeken of inwoners van Nederland zich aangesproken voelen door de Typische Nederlandse mentaliteit en Bart. Het was leuk om te zien dat iedereen wel iets Typisch Nederlands herkent, in zichzelf of in iemand in hun omgeving. En dat leidde soms tot een lichte, positieve gêne me een lach – “Oh wat erg dat doe ik stiekem ook”. Elke Nederlander lijkt dus iets typisch Nederlands in zich te hebben. Ook al willen we het soms niet toegeven. Maar we herkennen ons er allemaal in. Bijvoorbeeld dat wij Nederlanders altijd goed op ons geld letten, dat we alles sparen wat er te sparen valt (moestuintjes, Shell zegels etc.). Maar ook dat we geen blad voor onze mond nemen. En zo zijn er nog veel meer typisch Nederlandse eigenschappen. In onze campagne vergroot Bart telkens zo’n typisch Nederlandse eigenschap met humor uit. Benieuwd wat je van de volgende in de reeks vindt, laat me dat vooral weten!
Hartelijke groet, Mariëlle Krouwel (Hoofd Merk & Communicatie SNS)
@Marielle: Bedankt voor je reactie!
Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de vervolgcommercials.
Ja! Nu kan ik m eindelijk thuis brengen… min Vitesse vette verloofde… ik werd er gek van. Maar dat was dus waarom hij me zo bekend voorkwam
Ja! Nu kan ik m eindelijk thuis brengen… mijn Vieze* vette verloofde… ik werd er gek van. Maar dat was dus waarom hij me zo bekend voorkwam….
(Excuse the autocorrect)
Kan iemand mij vertellen hoe de actrice heet die de caissière speelt? Ook zij komt mij zeer bekend voor!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!