ReclameReview: Stichting AAP

3 mei 2017, 13:00

Vorige week lanceerde Stichting AAP een multimediale recyclingcampagne rondom chimpansee Marria. Zij staat symbool voor de duizenden andere apen die in Europa nog als huisdier worden gehouden of voor entertainment worden gebruikt. Door mobieltjes en cartridges te recyclen, kan Stichting AAP dieren als Marria een tweede leven geven. AAP organiseert daarom een landelijke inzamelingsactie voor mobieltjes en cartridges. Er zijn honderden inleverpunten door heel Nederland.

Credits

Creatie: Most Remarkable/Scherm en Doek

De doelstelling

De doelgroep oude mobieltjes en cartridges laten inleveren ten gunste van Stichting AAP.

De uitwerking

Door het hele land zijn verschillende campagne-uitingen te zien voor deze grootschalige inzamelactie. Zo hing de oproep van Marria vorige week ook in abri’s op NS-stations.

De uitingen zijn geheel kosteloos ontworpen door reclamebureau Most Remarkable en grafisch ontwerp-bureau Scherm en Doek. Ivar van der Most, creatief strateeg bij Most Remarkable: “Voor deze campagne hebben we gekozen voor Marria als symbool voor al die dieren die nog hulp nodig hebben. De kleur oranje is een sterke kleur en in combinatie met het grafische beeld van Marria roept het op tot actie. Ons bureau is net als Stichting AAP gevestigd in Almere. Iedereen in Almere en omstreken kent de opvang van AAP en het goede werk dat zij doen en we proberen zo allemaal ons steentje bij te dragen.”

Het oordeel

Heel nobel van de bureaus dat zij gratis hun medewerking verlenen aan deze campagne! Maar ik heb er nog wel wat kanttekeningen bij. Eigenlijk vind ik de poster en de header van de website meer communicatiekracht hebben dan deze commercial. Daar wordt namelijk veel meer de kern van het verhaal weergegeven: dit is Marria de chimpansee en zo kun je haar helpen.

Dat klinkt misschien als een boodschap die kort door de bocht is, maar het probleem met de commercial is dat de eigenlijke boodschap erin verdrinkt. Er wordt in 30 seconden vooral veel moeite gedaan om een band op te bouwen tussen Marria en de kijker. Aan het eind wordt wel verteld dat je als kijker Marria kunt helpen door cartridges en mobieltjes in te zamelen en dat je een gratis inzamelzak kunt aanvragen via de site. Maar dat zijn nu juist niet de dingen die indruk maken in deze commercial. De eerste 20 seconden zaten vol emotie, maar de laatste 10 seconden zijn nogal vlak. De vraag is dan ook hoe goed de boodschap blijft hangen.

Als je dat vergelijkt met de boodschap van de poster of de header, dan maakt die laatste veel meer indruk. “Ik ben Marria. Help me met je oude mobiel of cartridge.” Grote visual, duidelijke kleurstelling en concrete boodschap. Dat vinden we als kijker fijn.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hans

    Stom dat er niet meteen verteld wordt WAAR die inzamelingspunten zijn, niemand gaat zoeken.


    3 mei 2017 om 21:37
    Hardcopy

    @Hans: Mee eens. Je kunt gewoon niet verwachten dat de doelgroep veel moeite gaat doen.


    4 mei 2017 om 06:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!