ReclameReview: Suzuki
‘Wat doe je als je de betrouwbaarste bent?’, vraagt Suzuki de kijker in deze nieuwe, swingende commercial. Het antwoord is trakteren, oftewel: 50 procent korting geven op accessoires.
Credits
Bureau: Pool Worldwide. Muziek: Sticks en Kubus. Performance: Rapper Freez.
De doelstelling
Suzuki neerzetten als het betrouwbaarste automerk en meer verkopen door korting op accessoires.
De uitwerking
De hagelwitte uitvoeringen van Suzuki-modellen passen prima in een hiphopvideo. Dat is dan ook precies wat er in deze commercial gebeurt. Ter ere van de uitverkiezing tot ‘betrouwbaarste automerk’ door de Consumentenbond biedt Suzuki 50 procent korting op accessoires. Die actie wordt aangekondigd door een rapper in Suzuki-overall in een vrij cleane tv-commercial annex muziekvideo.
Het oordeel
De eerste keer dat ik deze commercial zag, vond ik hem echt verschrikkelijk. Die zin “Volgens de Bond voor de Consument” vind ik nog steeds tenenkrommend slecht. Het klinkt niet lekker en het komt niet uit qua aantal lettergrepen. De gedachte om er een catchy deuntje van te maken, vind ik wél een goed idee. En volgens mij is dat wel aardig gelukt hier.
Alleen blijft voor mij de vraag: communiceert deze commercial de boodschap ook echt of blijft alleen het deuntje hangen zonder dat je de actiematige inhoud onthoudt? De insteek deed me behoorlijk denken aan de commercial van Hi die ik na al die jaren nog steeds soms in mijn kop heb op vrijdag. En dat liedje ken ik nog woord voor woord, dus misschien werkt diezelfde strategie voor Suzuki ook wel.
Als ik de comments op YouTube zie, dan valt de aanpak behoorlijk in de smaak: “Dit is nou oprecht een leuke reclame om te zien/horen op tv!”, “Oprecht de beste reclame van de afgelopen paar jaar. Niet irritant, leuk deuntje en niks te hard. Lekker bezig Suzuki!” en “Deze beat gaat hard”. Kortom: hij valt in ieder geval in de smaak bij een deel van de (jonge) doelgroep.
Vraag me enorm af of deze commercial bijdraagt aan de doelstelling. Kan me niet voorstellen dat men een positieve ROI met deze commercial bereikt.
Mooi man, een “oordeel” schrijven over een reclame terwijl het er op neerkomt dat je je conclusie baseert op de comments van de Facebook pagina. Wauw. Respect hoor.
@Lucius Dat is nog altijd beter dan een zelfingenomen creabea die even het werk van een collega afkraakt terwijl het bij het publiek aankomt, dat is uiteindelijk toch waar de gemiddelde creative productiemedewerker voor betaald wordt. Zouden er meer van moeten zijn.
@Mike Punt is juist dat het vanuit het publiek aankomt bij de creatieve productiemedewerker en niet andersom. Dit stuk is een holle echo en nee, daar zouden er niet meer van moeten zijn. Kwaliteit boven kwantiteit.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!