ReclameReview: Swinckels’ (Morgan Freeman)
Als je het hebt over markante stemmen, dan denk je aan Morgan Freeman. Daarom is het volkomen logisch dat Swinckels’ hem gevraagd heeft voor hun campagne met als thema Inner Voice.
Credits
Bureau: Dawn
Creatie: David Snellenberg, Ward Graumans
Strategie: Kees Kalk
Account: Machteld van Woensel Kooy-Maliepaard
Productiemaatschappij: Saskia Kok
Regisseur: Bram Schouw
DOP: Ruben Impens
Offline: Annelien van Wijnbergen
Online: Laurens Orij
Social media bureau: MEC/Wavemaker
Mediabureau: Mindshare
PR-bureau: NewsLab
Verantwoordelijk bij Swinckels’: Gijs Swinkels, Laurie van Zeeland
De doelstelling
Swinckels’ introduceren als de pilsener die wordt gebrouwen op intuïtie en ervaring.
De uitwerking
Luister naar je inner voice. Net als de familie Swinkels toen ze Swinckels’ superior pilsener brouwden. Dat is de boodschap van Morgan Freeman in de nieuwe commercial van Swinckels’. De bierbrouwer bundelde zijn krachten met de wereldster ter ere van de introductie van Swinckels’ superior pilsener in het retailkanaal.
Het oordeel
Wat een geweldige stem heeft Morgan Freeman toch. En wat een geweldige persoonlijkheid is de beroemde Amerikaanse acteur. Dat zijn de twee dingen die vooral blijven hangen bij mij na het zien van deze introductiecommercial voor Swinckels’. Eerlijk is eerlijk: het maakt indruk als je zo’n wereldster weet te strikken voor je campagne.
Het maakt nog meer indruk als je deze commercial beluistert met een koptelefoon op, zoals ook wordt aanbevolen in de beginseconden. Wat dat betreft past de uitwerking heel goed bij de campagneboodschap over de ‘inner voice’; die stem komt optimaal bij je binnen op deze manier. Ook wel mooi trouwens dat de nadruk eens een keer op audio ligt in plaats van op video.
Verder wordt meteen duidelijk dat Swinckels’ een strategie heeft gekozen die gericht is op de lange termijn. Geen actiematige inhoud en geen harde USP’s die benoemd worden. De campagne is puur op imago en dus emotie ingezet. Als kijker krijgen we een gevoel bij Swinckels’ en ik neem aan dat dit gevoel de komende tijd (jaren?) verder geladen gaat worden, totdat we de stijl meteen herkennen bij de lancering van weer een nieuwe commercial.
Consistentie is in dat geval enorm belangrijk voor het merk. In alle communicatiemiddelen moet duidelijk blijken dat Swinckels’ het bier is dat intuïtie en ervaring samen weet te brengen. Dan wordt de nieuwsgierigheid van de doelgroep vanzelf aangewakkerd om het in ieder geval eens te proberen. Vanaf dat moment zal het product zichzelf moeten bewijzen.
Goede reclame inderdaad. Welk nummer is dat trouwens dat aan het einde van de commercial zit?