ReclameReview: Tesco Mobile
Van de ene ‘vreemde’ campagne (Hornbach) naar de andere. Wieden + Kennedy maakte voor telecomprovider Tesco Mobile een campagne voor de Britse markt waarin de boodschap zó duidelijk is dat we de rest van de commercials naar onzin kunnen kijken.
Credits
Bureau: Wieden + Kennedy, Amsterdam
Executive Creative Directors: Eric Quennoy, Mark Bernath
Creative Directors: Genevieve Hoey, Bern Hunter, Craig Williams
Art Director: Vasco Vicente
Copywriter: Evgeny Primachenko
Head of Broadcast Production: Joe Togneri
Broadcast Producers: Javier Perroud, Jaime Tan
Planner: Nick Docherty
Group Account Director: Clare Pickens
Account Director: Eleanor Thodey
Account Manager: Cecile Desmarest
Head of Studio: Jackie Barbour
Project Manager: Stacey Prudden
Business Affairs: Justine Young, Melissa Kincaid
Productiemaatschappij: Smith and Jones
Regisseur: Ulf Johansson
Director of Photography: John de Borman
Executive Producer: Philippa Smith
Editing Company: Work Post
Editor: Mark Edinoff
Audio Post: Grand Central
Sound Designer/Mixer: Gary Turnbull
Artiest / Titel: Big Andy Speakeasy by Christopher Ashmore
Muziek: Library Stock – Audio Network
Post production: MPC London
Flame: Fabio Vona
3D: Yosuke Matsuno
Telecine: George Kyriacou
Producent: Luke Raffety
De doelstelling
Meer mensen laten overstappen naar Tesco Mobile.
De uitwerking
Door heel kort en bondig uit te leggen wat de voordelen van Tesco Mobile zijn, houdt het bedrijf tijd over in de commercials. Die wordt gevuld met een tapdansende vlo, een zingende rockpapegaai en een duik in een supergroot chocoladegebakje.
Het oordeel
Het thema “#EnoughSaid” wordt hier letterlijk in de praktijk gebracht. Eerst horen we in een paar seconden alles wat er over een USP van Tesco Mobile te vertellen valt. Daarna volgt een seconde of 20 met onzin waar we immers zo graag naar kijken met onze smartphone. Dat deed me een beetje denken aan een campagne van Hi, ‘More crap from the web‘. Dat was ook al met een hashtag: #morecrap.
De boodschap #Enough Said klopt overigens wel, want Tesco Mobile heeft blijkbaar zulke duidelijke voordelen dat commercials van 30 seconden veel te lang zijn. Ik vraag me alleen af hoe het ontvangen wordt bij de doelgroep. Wat als eerste onthouden wordt is de tapdansende vlo. Met een beetje mazzel onthoudt men ook nog de afzender, Tesco Mobile. Maar dat de eigenlijke boodschap ‘Anytime Upgrade‘ was, daar zijn vast en zeker heel wat contactmomenten voor nodig. Of misschien gokken ze op SEO-traffic op de keywords ‘tap dancing flea‘, dat kan natuurlijk ook. Als de doelgroep maar bij Tesco Mobile uitkomt.
Ik heb veel respect voor het lef dat Tesco Mobile met deze campagne toont, want anders zijn dan de concurrentie is de enige manier om echt op te vallen. Toch vraag ik me af of de feitelijke boodschap wel overkomt.