ReclameReview NLvoorelkaar: de boodschap had duidelijker gekund

27 mei 2020, 09:00

De VEA, de vereniging van toonaangevende communicatie-adviesbureaus in Nederland, bood al eerder in de coronacrisis gratis communicatiehulp aan voor hulpinitiatieven. De nieuwste uitwerking daarvan laat drie topsporters zien die zich inzetten via NLvoorelkaar.nl om mensen te helpen die het nu extra hard nodig hebben.

Credits

De campagne komt tot stand door samenwerking tussen Czar, Fresh Bridge, Helden Media, Lijm Amsterdam, mønaerk, qontent matters, UM en 2twintig PR. De mediaruimte wordt geboden door onder andere RTL, Talpa, DPG, Mediahuis, Ster, Exterion Media en Ocean Outdoor.

Doelstelling

Nederlanders oproepen om hulp te geven én te vragen via NLvoorelkaar.nl.

Uitwerking

Kickbokser Rico Verhoeven, wielrenner Dylan Groenewegen en Oranje Leeuwin Jackie Groenen zijn te zien in de tv-commercial, op outdoorposters en in printuitingen. De uitingen zijn door bureaus, die lid zijn van de VEA, belangeloos gemaakt om aandacht te vragen voor de sociale initiatieven op NLvoorelkaar, het grootste vrijwilligersplatform van Nederland.

Uit het persbericht: “In de uitingen van de nieuwe campagne zien we Rico zich inzetten voor jongeren en hen helpen om in beweging te komen. Jackie heeft het initiatief ‘Maatjes Gezocht’ van het Oranjefonds omarmd. Een initiatief om mensen van alle leeftijden met elkaar in contact te brengen tegen eenzaamheid. Dylan Groenewegen steunt ‘Bezorg de Zorg’, een boodschappen-bezorgservice voor zorgverleners en ouderen. De topsporters uit deze nieuwe campagne hebben de initiatieven zelf geselecteerd en supporten deze persoonlijk. Daarbij worden Nederlanders die hulp nodig hebben of hulp willen bieden, opgeroepen elkaar te vinden op NLvoorelkaar.nl.”

De vorige NLvoorelkaar-campagne met het Nederlands Elftal boekte goede resultaten, zo is in het persbericht te lezen. “Met tot nu toe in 2020 617.000 websitebezoekers,12.500 ingeschreven deelnemers en 19.000 gerealiseerde matches is het duidelijk dat de behoefte groot is.”

Oordeel

Geweldig dat er een platform is waarop mensen in deze coronatijd hulp kunnen vragen en bieden. Hulde ook aan de topsporters die zich hier belangeloos voor inzetten. Dat geldt ook voor de bureaus en mediapartijen die hieraan bijdragen. Toch mooi hoe zo’n crisis ook veel goede initiatieven tot gevolg heeft, waar deze campagne van de VEA een goed voorbeeld van is.

Toch mooi hoe zo’n crisis ook veel goede initiatieven tot gevolg heeft

Op de uitvoering heb ik nog wel iets aan te merken. Zo vind ik de copy bijvoorbeeld te nadrukkelijk aanwezig. Woorden als ‘koppen’ en ‘schieten’ bij Jackie Groenen (perfect gemonteerd op het moment dat er gekopt en geschoten wordt), ‘vechten’ en ‘geknokt’ bij Rico Verhoeven, ’trappelen’ bij Dylan Groenewegen… Wat mij betreft had de copy iets meer in dienst mogen staan van de boodschap, in plaats van zelf een hoofdrol op te eisen.

Want die hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor de topsporters die we hier zien. Maar ook daarbij was me in eerste instantie niet duidelijk dat die sporters mensen aan het helpen waren. Het voetballen en hardlopen interpreteerde ik gewoon als een ‘coronamanier’ van trainen voor Jackie Groenen en Rico Verhoeven. Pas bij de boodschappen die Dylan Groenewegen bezorgde werd het me duidelijk dat de sporters anderen aan het helpen zijn. Die boodschap had dus wel wat duidelijker mogen zijn, vind ik. Prima call-to-action verder, maar de rol van het platform NLvoorelkaar.nl vind ik onderbelicht in deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!