ReclameReview: Toyota Aygo

11 april 2012, 14:02

Speciaal voor alle vaders met dochters zal deze commercial voor de Toyota Aygo een feest der herkenning zijn. (Dat heb ik overigens van horen zeggen, want ik heb zelf twee zoons.) Toyota probeert vaders met dochters dus gerust te stellen met deze commercial. Alles komt uiteindelijk goed, als je maar geduld hebt, zo luidt de boodschap. Dan komt je dochter vanzelf thuis met een auto waar jullie allebei content mee zijn…

Credits:

Bureau: Launched

Account: Michiel Vogels, Marieke Hoving

Art: Ivar van der Zwan

Creative director: Nico Akkerman

D.O.P.: Coen Stroeve

Editor: Brian Ent

Klant: Paul van den Acker, John de Wit

Producer: Robert Nan

RTV: Marleen Reen

Regisseur: Max Porcelijn

Strategie: Jurgen Bernardy

De doelstelling:

De Toyota Aygo neerzetten als auto die leuk is om te zien én verstandig om te hebben.

De uitwerking:

Vader zijn van een puberdochter is niet altijd even leuk. Puberdochter van een vader zijn trouwens ook niet. Gelukkig komt het uiteindelijk wel weer goed. Als dochter een nieuwe Toyota koopt bijvoorbeeld…

Het oordeel:

Naar mijn idee wordt de doelstelling uiteindelijk behaald, maar dan wel via een omweg. Eerst zien we meerdere situaties waaruit de (soms moeizame) relatie tussen vader en dochter blijkt. Vervolgens maken we een sprong in de tijd, heeft de dochter haar rijbewijs en wil ze een Toyota Aygo kopen, waarmee de relatie tussen vader en dochter ineens top is geworden. En in de laatste seconden wordt de eigenlijke boodschap nog even gepropt: dat de Aygo zowel leuk is om te zien (wat natuurlijk altijd relatief is) als verstandig om te hebben. De nadruk ligt bijna helemaal op de relatie tussen vader en dochter en er wordt en passant nog even een auto aangeprezen. Dat idee krijg ik erbij. Maar goed, zoals ik al zei: als het de bedoeling was om de USP's van de Aygo te communiceren (leuk om te zien, verstandig om te hebben) dan is dat wel gebeurd.

Toch wil ik graag nog even een variant op dit thema met jullie delen. Door de vader/dochter-relatie moest ik namelijk denken aan het feit dat de voorkeur voor een bepaald automerk vaak hardnekkig blijft bestaan binnen gezinnen en families. Met wat kleine aanpassingen zou deze commercial een doelgroep kunnen aanspreken die Toyota al van jongs af aan een warm hart toedraagt: jongeren die uit een 'Toyota-familie' komen, al hun hele leven gewend zijn om in Toyota's te rijden en nu zelf hun eerste auto gaan kopen. Door in de beginseconden van de commercial te laten zien dat vader en dochter samen in een Toyota rijden, krijgt de ontroering van de vader ineens veel meer lading wanneer hij hoort dat zijn dochter ook een Toyota wil. Misschien een idee voor de volgende commercial?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!