ReclameReview: Triodos Bank

5 juli 2012, 08:00

Oké, bij de slogan 'Klein. Het nieuwe groot.' denkt de cynische lezer misschien 'dat klinkt bekend, net als het nieuwe zwart'. Klopt. Maar het zou mooi zijn als je eens verder kijkt en luistert naar de boodschap van deze nieuwe campagne van Triodos Bank. Daarvan krijg je hoe dan ook een goed gevoel. Kan niet anders.

Credits:

Bureau: Dawn

Creatie: David Snellenberg, Donald Nolet, Giuseppe du Crocq

Regie: Bram Schouw (Hazazah)

Klant: Roel Welsing, Anne Schermer, Caroline de Koning, Chiel Blokvoort

De doelstelling:

Communiceren dat jouw kleine, dagelijkse handelingen volgens Triodos Bank de weg plaveien naar een nieuwe economie.

De uitwerking:

Roel Welsing, hoofd marketing Triodos Bank: “We hebben gekozen voor een inhoudelijke boodschap. Een positief geluid in plaats van al de crisisverhalen. Wij hebben het idee dat we hiermee een stem geven aan een onderstroom. Er worden overal mooie initiatieven ontplooit en die geven we een plek in deze campagne. Het gewenste effect is dat mensen zich op Triodos Bank gaan oriënteren. “Klein is het nieuwe groot”, we denken dat dit mensen aanspreekt.”

De campagne bestaat uit een above- en below-the-line deel. De commercial – die inmiddels via social media al wordt verspreid – werd gisteren (woensdagavond) na het Achtuurjournaal uitgezonden en daarna in de bioscoop en op internet. Ook wordt radio ingezet. De eigen achterban ontvangt (e-)mailings. In september wordt een klantendag georganiseerd waar ook de HartHoofd-Awards aan ondernemers worden uitgereikt.

Het oordeel:

Het lijkt wel alsof ik in een uitsluitend positieve flow zit. Net als vorige week bij de nieuwe campagne van de ANWB ben ik namelijk erg blij met wat ik hier zie. Het mooiste vind ik nog wel dat Triodos Bank het aandurft om zichzelf bijna compleet weg te cijferen ten gunste van de positieve maatschappelijke boodschap van deze commercial.

Als je het negatief bekijkt, kun je zeggen: deze commercial communiceert de naam Triodos Bank veel te weinig. Als je het positief bekijkt (zoals de makers dus gedaan hebben), kun je zeggen: als deze campagne door zijn boodschap de maatschappij en dus de economie kan stimuleren, heeft iedereen daar profijt van, inclusief Triodos Bank.

Het siert de bank dat deze commercial veel meer op het maatschappelijke belang is gericht dan de campagnes van concurrenten, waarbij veel meer vanuit ego's wordt gedacht. “What's in it for me?” wordt hier ingeruild voor “What's in it for all of us?”. Er wordt niet voor niets afgesloten met “Volg je Hart. Gebruik je Hoofd.” Deze commercial is allereerst gemaakt voor je hart en heeft als doel je hoofd te overtuigen dat het mogelijk is om van klein het nieuwe groot te maken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Annelies Verhelst

    Grappig, die redactie. In je tekst staat: “wordt op woensdagavond uitgezonden” terwijl dit bericht op donderdag is gepost. Anyway, goed uitgelegd waarom je het wel een mooie commercial vindt. Vond het zelf ook de naam ‘film’ niet helemaal waard, had jij dat ook?


    5 juli 2012 om 08:44
    Hardcopy

    @Annelies Ik had hem inderdaad gisteren al klaar gezet, maar hij kwam vandaag pas online. 🙂

    Een film vind ik het niet, nee. Het blijft nog steeds een commercial, al wordt niet direct duidelijk wie de afzender is.


    5 juli 2012 om 08:50
    bramkoster

    @Annelies, @David: my bad, sorry David. Had het stuk doorgeschoven, maar tekst niet aangepast. Nu alsnog gedaan!


    5 juli 2012 om 09:25
    Thijs Leydens

    Prachtige commercial. De vraag dringt zich op: is dat zo? Je ziet, mede dankzij internet, meer mogelijkheden voor kleine ondernemers en kleine ideeen met kleine investeringen die groot effect hebben.

    Anderzijds zie je (jonge) mensen die zich extreem sterk identificeren met merken, wat er weer voor zorgt dat juist het grootbedrijf floreert – iets wat de winstcijfers van ook veel grootgrutters in deze schijnbaar barre tijd aantoont.

    De doelgroep van Triodos, waar ik mezelf toe reken als rekeninghouder, is vast verguld met deze ‘film’ (uhu), maar klein verdient toch echt nog steeds klein geld.


    12 juli 2012 om 20:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!