ReclameReview: Triodos Bank is wel heel erg naïef

13 mei 2020, 09:00

‘Geld gaat weer rollen. Jij bepaalt welke kant op.’ Dat is de boodschap die Triodos Bank verkondigt met deze nieuwe commercial over de post-corona-economie.

Credits

Bureau: Dawn

Film: Dawn x Bonkers United x Magnum Photographers

Doelstelling

De doelgroep aansporen om samen met Triodos Bank de economie te resetten.

Uitwerking

Maud Pinckers, head of marketing bij Triodos Bank, zegt in het persbericht: “De campagne doet een appèl op de samenleving als geheel om de economie opnieuw uit te vinden. We maken mensen bewust van hun eigen, cruciale rol bij het maken van radicaal andere keuzes. Tegelijkertijd bieden we online inspiratie hoe de economie van straks er uit kan zien.” Jurian van der Hoeven, cultural strategy planner bij Dawn, geeft aan dat als ‘vanouds’ vanuit de missie van de bank wordt ingespeeld op de tijdsgeest.

Oordeel

Echt, ik zou graag willen dat de economie wordt gereset. Dat het allemaal eerlijker en duurzamer wordt. Maar deze campagne vind ik zo naïef overkomen. Nog niet vanaf het begin trouwens, want de eerste helft is vooral negatief van aard. Waarbij je dan maar moet hopen dat de kijker inmiddels al niet is afgehaakt.

Het tweede deel van deze commercial is namelijk het hoopvolle gedeelte. Daarin wordt verteld dat nu duidelijk wordt wat écht belangrijk is: de ander, waar je leeft, waar je kunt helpen. Allemaal mooi en ook waar. Maar dan komt de clou van de commercial: ‘laten we de economie die weer op gang komt samen gaan uitvinden. Eindelijk radicaal andere keuzes maken. Geld moet straks weer gaan rollen en jij gaat zeggen welke kant op. Niet naar enkelen, maar naar ons allemaal’. Daar begint de naïviteit in mijn ogen.

Alsof Triodos Bank door in ‘goede projecten’ te investeren zomaar de economie kan veranderen, als we maar met genoeg mensen klant worden bij ze. Alsof de politiek niet bestaat. Alsof er geen wereldeconomie bestaat waar we als handelsland echt heel afhankelijk van zijn, ook al willen we zelf een verschuiving realiseren.

Ik begrijp dat er een stip op de horizon gezet moet worden, iets om naar te streven

Ik begrijp dat er een stip op de horizon gezet moet worden, een visionair verhaal moet zijn, iets om naar te streven. En ik waardeer de rol die Triodos Bank in de afgelopen jaren heeft gespeeld op dit gebied. Maar naar mijn idee zetten ze een iets te grote stap met deze commercial. Op het contentplatform valt bijvoorbeeld te lezen over de nieuwe gewenste economie: waarbij ondernemingen het evenwicht tussen de belangen van financiers, werknemers en toekomstige generaties in het oog houden’. Mijn enige vraag is: hoe dan? Maar, zoals we ook lezen op die pagina: ‘niemand heeft alle antwoorden.’ Kortom, deze commercial is wishful thinking en zelfs Triodos heeft niet alle antwoorden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!