ReclameReview: is de nieuwe campagne nog wel Triodos?
En ze voegen ook direct de daad bij het woord door hun eigen communicatiestijl te veranderen met deze nieuwe campagne. Maar is het dan nog wel Triodos?
Credits
Bureau: Dawn
Online marketingbureau: Merkle
Mediabureau: Zigt
Doelstelling
De doelgroep inspireren om verandering in gang te zetten.
Uitwerking
Het strategisch startpunt van de campagne is dat een steeds groter wordende doelgroep graag verandering ziet in de wereld, zo is in het persbericht te lezen. “Inclusiever, meer ruimte voor natuur, een eerlijke en sociale woningmarkt, een ander voedselsysteem. En die daar graag aan wil bijdragen. Deze ‘beweging’ moet aan Triodos gaan denken als hún bank. De bank waar je geld werkt aan verandering.”
Maud Pinckers, head of marketing bij Triodos Bank Nederland: “We gaan nu back to normal, maar hoe willen we dat dit normaal er uit gaat zien? De tijd van status quo draait zich idealiter om naar een tijd van actie. Met deze campagne laten we zien dat je niet machteloos bent. You are made for change: je bent gemaakt voor verandering. En er is een bank die daarbij past. Het is een positieve campagne, bovenop de tijdsgeest.”
De campagne mikt op een stijging van merkvoorkeur door het onderscheid met gewone banken te expliciteren, meldt het persbericht. “Om het grote publiek te bereiken zet Triodos Bank kleurige in het oog springende uitingen in op print, (digital) out-of-home en online, ondersteund door radio. Er prijkt een gigantisch steigerdoek in Utrecht, op de hoek van de Oudegracht en Potterstraat. Op NS-stations wordt geadverteerd op digitale advertentieschermen. Via Triodos.nl/change, aangejaagd door een online campagne op onder meer YouTube en social media, deelt de bank zogenoemde ‘stories of change’; verhalen van changemakers, mensen die eigenhandig verandering in gang hebben gezet.”
Oordeel
Dit ziet er ineens heel anders uit dan de commercials van Triodos die we de afgelopen jaren hebben gezien. Weg is de nadruk op filmbeelden, in plaats daarvan is er nu veel animatie. En muziek met een bonkende bas op de achtergrond. Heel anders dus dan we gewend waren van Triodos.
Maar de boodschap is zeker niet veranderd. Dat kan ook haast niet, want die boodschap is de essentie van de bank: duurzaamheid en de wereld beter maken, daar draait het allemaal om. Ook in deze nieuwe campagne, ‘Made for Change’. Daar is geen woord aan gelogen, want onze maatschappij en de wereld veranderen continu, dus hoezo zouden we alles niet op een positieve manier kunnen veranderen als we het zelf willen? Dat is het punt dat Triodos maakt met deze commercial en andere uitingen. Hoopvol, net zoals Barack Obama toen hij ‘Change’ als campagneslogan gebruikte in de aanloop naar zijn verkiezingsoverwinning.
Hoopvol, net zoals Barack Obama toen hij ‘Change’ als campagneslogan gebruikte
Alleen klinkt het zo groots, de wereld veranderen. Kunnen we dat wel als individu? Triodos bewijst dat het kan. Enerzijds door in de commercial duidelijk te maken dat je als klant kiest voor beleggen in duurzaamheid. Maar ook dat je de straat op kunt gaan om je stem te laten horen, net zoals dat in de boardroom kan. Daarnaast hebben ze op hun website een speciale Change-pagina ingericht waar je voorbeelden vindt van mensen die eigenhandig voor verandering zorgen, hoe groot of hoe klein ook. Zou het dan toch mogelijk zijn om de wereld te veranderen? Met deze campagne, die uiteindelijk toch helemaal Triodos blijkt te zijn, geeft de bank volop inspiratie.