ReclameReview: Vallformosa cava
Je kunt wijn op verschillende manieren promoten. Bijvoorbeeld door te zeggen hoe lekker het wel niet is of door er een lifestyle aan te verbinden die de doelgroep aanspreekt. Deze Belgische commercial gooit het over een heel andere boeg dan je zou verwachten. En juist daarom valt hij op.
Credits:
Bureau: Duval Guillaume Modem
Regisseur: Koen Mortier
DOP: Menno Mans
Concept: Dieter De Ridder, Ad Van Ongeval, Koen Mortier
Executive Producer: Eurydice Gysel
Producer: Joop Haesen
Agency Producer: Marc Van Buggenhout
Editor: Manu Van Hove
Postproductie: Het Digitaal Geweld
De doelstelling:
Meer cava verkopen.
De uitwerking:
Nergens ter wereld wordt meer cava gedronken dan in België. Op dat feit is deze commercial gericht. Het verrassingseffect gecombineerd met de humor en deelbaarheid van de campagne moet voor veel exposure zorgen.
Het oordeel:
Ik vind hem geweldig. Vooral doordat er langzaam wordt toegewerkt naar dat ene feit: dat Belgen de grootste cavadrinkers ter wereld zijn. En vervolgens de stap naar de boodschap van de wijnboer: als er nóg meer Belgen komen, verkoop ik nog meer cava, dus “Fuck me rich!“.
Om maar meteen even de nadelen van deze commercial op te sommen:
- Er wordt niks verteld over de USP's van Vallformosa cava.
- De merknaam komt alleen aan het einde terug.
- Feitelijk vertelt de hoofdpersoon dat hij niets om de doelgroep geeft, maar alleen meer aan ze wil verdienen.
Maar dan nog vind ik hem geweldig. Zeker met die pay-off “Made to make Belgium bubble” erbij. Daarmee komen we bij de échte positionering van Vallformosa, die dan ineens toch op het vlak van lifestyle te vinden is. De subtiele humor (willekeurige kip) en de minder subtiele humor (spuitende schampagnefles), het past allemaal. Bovendien vind ik het gewoon mooi dat er een merk is met het lef om dit te lanceren.
Leuke reclame! De hoofdpersoon doet me een beetje denken aan de John McAfee en zijn rare filmpjes. Ik denk ook dat het indirecte compliment dat de Belgen krijgen als de grootste cava drinkers ter wereld het nu goed zal doen (nu ze eindelijk weer een beetje trots zijn op hun land en verbroederd door de WK-deelname van de Rode Duivels), goede timing dus!
Hahaha, inderdaad! Nu je het zegt, zie ik ook wel overeenkomsten met John McAfee. 🙂
hmm, ik vind hem nogal plat hoor. Maar misschien slaat hij aan bij de belgen
In My Bambino site you can find sso many interesting aspefts akbdkaddkkaaaebe
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!