ReclameReview: Van Gils

1 november 2012, 14:34

Een commercial maken voor parfum blijft voor veel creatieven de kers op de taart. Je hoeft eigenlijk nooit rekening te houden met de instrumentele eigenschappen van het product, maar kunt je helemaal uitleven op het imagogedeelte van de communicatieboodschap. In deze nieuwe commercial van Van Gils wordt een surrealistische ode gebracht aan echte mannen.

Credits:

Bureau: IFB/McCann

De doelstelling:

De naamsbekendheid en verkoopcijfers van Van Gils parfum vergroten/verhogen.

De uitwerking:

In de nieuwe campagne voor Van Gils Parfums gaan we terug naar de essentie van de echte man. Die boodschap is op een spannende, surrealistische manier verpakt. We zien een man die met stier en ploeg de straten van de stad omploegt, de stad nieuw leven inblaast. Van Gils is dé geur voor de echte man. Voor álle echte mannen. Van Gils, Our Fragrance.

Het oordeel:

De pay-off 'Our fragrance' doet natuurlijk een beetje denken aan die van Amstel: 'Ons bier'. Ook een campagne die helemaal gericht was op echte mannen, maar dan wel gecombineerd met het samen-gevoel. Dat ontbreekt in deze commercial volkomen. 'Our fragrance' zou in dit geval dan ook best op de afzender kunnen slaan. Zo van: dit is ons geurtje voor echte mannen, take it or leave it. Ik vind het sterk dat ze op de website het concept hebben doorgetrokken, met 'real men society' en 'real men news'. Zo maak je er dus wel echt een community van die de pay-off 'Our fragrance' rechtvaardigt.

Over de commercial: die is mooi gemaakt, maar nogal surrealistisch, dus je zult altijd een groep mannen van je merk vervreemden omdat ze het niet snappen. Dat is een bewuste keuze van Van Gils. 'Our fragrance' is blijkbaar een exclusief geurtje, niet voor iedereen. Dus als jij je kunt identificeren met de poëtische zinnen en de asfaltverpulverende woesteling, dan hoor je erbij. Als je de parfum lekker vindt ruiken tenminste. Het indringende geluid van de commercial zorgt zeker voor attentiewaarde, maar is ook weer een love/hate-gevalletje. Liefhebbers van dubstep zullen het waarschijnlijk niet eens horen…

Conclusie: ik vind het een goede commercial als je bedenkt dat Van Gils een bepaald type doelgroep wil aanspreken. Dat ik het geluid irritant vind en niet veel met poëzie heb, betekent waarschijnlijk dat ik niet tot de doelgroep behoor.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maike

    En wie is de man in die reclame?


    14 december 2012 om 22:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!