ReclameReview: Venco houdt het lekker Nederlands
Denk je aan typisch Nederlandse dingen, dan denk je vast ook aan drop. En bij drop denk je aan Venco. Dat was de inspiratie voor de nieuwe campagne van het dropmerk: ‘Lekker Nederlands’.
Credits
Bureau & Productie: Alfred International
Verantwoordelijk bij klant: Peter de Been, Bob Postma, Maaike Maagdenberg
Strategie: Edward van de Ridder
Art Director: Jorn Kruijsen
Copywriter: Jeroen van de Sande
Account: Mark de Leeuw
RTV-producer: Vittoria Robijns
Regisseur: Michiel ten Horn
Video Producer: Anne Greeve
Camera/D.O.P: Joris Kerbosch
Editor: Martin Heijgelaar (MRTN)
Muziek/Soundstudio: Goodsounds
Animatie & Design: Jorn Slotboom (Alfred)
Grading: Remy Lindenhovius (De Grot)
VFX: The Compound
Doelstelling
De positie als dropmarktleider verder versterken.
Uitwerking
In de campagne ‘Lekker Nederlands’ draait alles om het aanvoelen van die typische Nederlandse eigenaardigheden, waar we stiekem best een beetje om kunnen lachen. Zo komt een weerman aan bod die altijd klaagt over het weer – zelfs als het heerlijk warm is – en wordt onze regeltjescultuur op ludieke wijze in beeld gebracht. Nederlandser kan niet, zou je denken. Of toch? Want wat nu als je ook nog een Venco-dropje toevoegt aan die over-de-top Nederlandse situatie? Dan wordt het nóg Nederlandser.
Oordeel
Wel erg simpel hè, deze commercials? Ja, dat is dus het voordeel als je marktleider bent. Dan hoeft het allemaal niet ingewikkeld te zijn. Dan moet je gewoon aanwezig zijn, liefst op een leuke manier. Dat is precies wat Venco doet met deze nieuwe campagne.
In plaats van overtuigende argumenten waarom je écht Venco zou moeten kopen, heeft het merk genoeg aan wat simpele packshots. Want wij Nederlanders zijn zo geconditioneerd, dat we de verpakkingen van Venco al in een fractie van een seconde herkennen. En dan begint ons onderbewustzijn te kwijlen als een Pavlov-hond. Neuromarketing van eigen bodem dus.