ReclameReview: Villa Pinedo

14 september 2016, 13:00

Stichting Villa Pinedo wil kinderen van gescheiden ouders helpen om minder stress te ervaren. Om dit te communiceren, is de boodschap van de nieuwe campagne ‘Niet jouw taak’.

Credits

Creatie: Youngworks

De doelstelling

Kinderen van gescheiden ouders gebruik laten maken van het platform Villa Pinedo.

De uitwerking

Als volleerde zakenmensen nemen veel kinderen van gescheiden ouders belangrijke beslissingen. Bijvoorbeeld bij wie zij hun feestdagen door gaan brengen. En dat terwijl deze verantwoordelijkheid niet bij de kinderen zou moeten liggen. Vandaar het thema van de nieuwe campagne: ‘Niet jouw taak’. Villa Pinedo biedt tips, blogs, vlogs en een forum voor de kinderen om hun ervaringen te delen en volwassenen bewust te maken van wat er in hun hoofd en hart omgaat. Villa Pinedo werkt zo samen met jongeren aan gedragsverandering van ouders, in het belang van het kind.

Het oordeel

Wanneer het gaat om een gevoelig onderwerp als dit, is het heel belangrijk dat er een goede balans is tussen de emoties die je communiceert. Wat mij betreft is dat hier goed gelukt. Vooral het verschil in de kleurstelling van het ‘serieuze’ gedeelte en het speelgedeelte geeft de emotionele kant van de boodschap goed weer.

Jezelf haasten om gestrest te overleggen over het doorbrengen van de feestdagen; het komt door de setting grappig over, maar zal voor veel kinderen van gescheiden ouders herkenbaar zijn. Toch wordt het op een grappige manier gebracht, wat de aandacht trekt en de onthoudbaarheid vergroot. De abrupte overschakeling met de boodschap ‘Scheiden is een hoop geregel, maar niet jouw taak’ eindigt met een beeld van dezelfde kinderen, maar dan op een speelplaats. Zoals het hoort dus. Ook herkenbaar, want dat is het doel dat de stichting heeft én dat de kinderen zelf ook zullen hebben.

De boodschap lijkt me duidelijk: al die grotemensenproblemen zijn ‘Niet jouw taak’. Ik vraag me wel af of het duidelijk genoeg is wat de kinderen op de site van Villa Pinedo kunnen vinden. Want ‘wil je tips?’ is toch nog wel wat vaag. Aan de andere kant is de doelgroep misschien al lang blij dat er een site speciaal voor kinderen van gescheiden ouders is, dus misschien is dat al genoeg om ze aan te zetten tot een bezoek aan de website.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!