ReclameReview: Vincent Optiek

ReclameReview: Vincent Optiek

Een lokale opticien gaat viral met deze hiphopvideo die bedoeld is om zijn sale onder de aandacht te brengen. En natuurlijk om zijn winkel neer te zetten als the place to be.

Credits

Tekst: DeMan-D, Dimitri en Vincent
Opname raps: Studio Brainwash
Mix en beat: Dimitri
Mastering: Bas Allein Richir Studio Independent Recordings
Camera: Robin Datema
Edit en regie: Bram de Wijs
Gaffer: Michiel Kingma
Best-Boy: Arthur Gavan
Belachelijk idee: Vincent

De doelstelling

Klanten trekken voor de sale en Vincent Optiek onder de aandacht brengen.

De uitwerking

Vincent Optiek uit Houten is geen onderdeel van een grote optiekketen. Dus hij pakt het anders aan als hij wil opvallen in de massa. Ludieker vooral. Deze hiphopvideo is daar een perfect voorbeeld van. Op Facebook werd de video binnen een week al 55.000 keer bekeken.

Het oordeel

Het klopt gewoon helemaal. Het is duidelijk dat Vincent aan het dagdromen is van een rapcarrière, terwijl hij ondertussen in zijn optiekzaak staat. Dat zou heel makkelijk fout kunnen gaan in de uitvoering, maar zijn raps komen wél over. Het is geloofwaardig, want de tekst past perfect bij zijn vak. Bovendien zit de muziek en de video gewoon prima in elkaar. Ik denk dat dit de redenen zijn waarom deze video viral is gegaan.

Dat is knap, want hoe vaak gebeurt het nou dat een commerciële boodschap massaal wordt gedeeld? Zeker voor een lokale mkb'er is dat een flinke stunt. Maar ja, met zinnen als 'pupillen willen de dealer' en de term 'helder' gekoppeld aan Walter White van Breaking Bad, dan doe je sowieso iets goed. En ja, ik moest ook lachen om zijn artiestennaam: Vinnie Duur a.k.a. Kenny Kieke.

Natuurlijk is dit vooral een campagne voor de lange termijn, want hij blijft ook lang na de sale nog leuk. Maar ik verwacht ook echt dat Vincent Optiek hier meer brillen door verkocht heeft. Om dat te checken, heb ik Vincent gebeld om te vragen wat het hem opgeleverd heeft:

"Op Facebook heb ik alleen maar positieve reacties gehad. Veel traffic naar mijn website, veel nieuwe likes en volgers ook. Ik heb er ook directe omzet uit gehaald. Meerdere brillen zijn puur door die video verkocht, bijvoorbeeld iemand uit Nunspeet die speciaal naar mijn winkel komt om een bril te kopen omdat hij het filmpje heeft gezien. Maar ik zie het vooral als investering voor de lange termijn. Ik doe het omdat ik het leuk vind en omdat ik af en toe iets geks wil doen. Als we puur kijken naar directe sales dan kan het er niet uit. Maar voor het imago van mijn winkel was het een goede investering."

Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.