ReclameReview: Vinted draait de tijd terug
Tweedehands kleding legt een reis af. In de nieuwe campagne van Vinted zien we die reis achterstevoren. De circulaire route begint immers bij iemand die overbodige kleding verkoopt.
Credits
Agency: Wolfstreet
Creatives: Jort Wildschut & Ryan Wolters
Executive producer: Jurriaan Kamps
Director: Basha de Bruijn
Producer: Niels Visser
Production-manager: Tess Wijker
Line-producer: Marchant Bellingan
DP: Deon van Zyl
Music: HERON
Post-production: Wolfstreet
Doelstelling
De sterke verhalen vieren achter tweedehands kleding en de gemeenschap erachter.
Uitwerking
Uit het persbericht: Want elk mode-item heeft een verhaal, een moment, een gevoel en dat gevoel delen is misschien wel de beste manier om het door te geven aan de volgende eigenaar. Iemands pre-loved item kunnen veranderen in iemand anders eerste. Het verlaat de kast en begint aan een groots nieuw leven tegen een geweldige nieuwe prijs.
Precies op tijd voor het nieuwe jaar heeft Vinted op 2 januari zijn nieuwe campagne bekend gemaakt, die bij wijze van uitzondering over verschillende markten zal worden verspreid en zes verschillende verhalen zal omvatten, waarin items worden geportretteerd die via de Vinted-app zijn gekocht of verkocht en door verschillende eigenaars zijn doorgegeven, en waarin hun eerste ervaringen met de app tot uiting komen. De zes video’s ‘Eerste Kus’, ‘Eerste Hoofdstand’, ‘Eerste Solo Trip’, ‘Eerste Duik’, ‘Eerste Baan’, ‘Eerste Recept’, zijn allemaal ontwikkeld rond het creatieve concept van het “omkeren” van de reis dat elk item maakt van de huidige naar de vorige eigenaar. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de ervaringen, verhalen en connectie die worden doorgegeven door de kleding een ander leven te geven via Vinted.
Met deze merkcampagne wil Vinted meer mensen aanmoedigen en inspireren om zich bezig te houden met circulaire mode – door de sterke gemeenschap die achter het platform staat te benadrukken, en de positieve impact en verhalen die leden initiëren. Over het nieuwe creatieve concept deelt Emma Sullivan, Creative team Lead bij Vinted: “Van het onder de knie krijgen van een moeilijke yogamove tot de moed verzamelen om iemand te zoenen, we wilden kleine, maar krachtige menselijke triomfen vieren – en de kleding die ons de zelfverzekerde boost geeft om ze waar te maken. We beginnen bij dat piekmoment en spoelen het verhaal terug om te zien waar het allemaal begon: Vinted.”
Oordeel
Hoe sympathiek en duurzaam ik het doorverkopen van kleding ook vind, in deze campagne zie ik niet echt krachtig de voordelen terugkomen van Vinted voor zowel kopers als verkopers. Er wordt vooral gedaan alsof die kleding cruciaal is voor die hoofdstand, die nieuwe baan en die sprong in het diepe. Dat is natuurlijk niet het geval. Net zoals het niet cruciaal is dat je die kleding via Vinted hebt gekocht. Je had die overal vandaan kunnen halen.
Veel liever had ik gezien wat je nu alleen maar op Vinted ziet, dus exclusiviteit. Welke unieke kledingstukken vind je nergens anders? Op het gebied van tweedehands kleding verkopen is Marktplaats een grote concurrent en op het gebied van bijzondere (vintage) kleding misschien een platform als Etsy. Maar waar zitten nu de verschillen met deze twee? Vinted maakt het me niet duidelijk in deze campagne.
Het positieve aan de commercials: de omgekeerde reis van de kledingstukken is een prima manier om een boodschap over te brengen. Daarmee vertel je wel een helder verhaal. Net als met bijvoorbeeld het briefje ‘Draag hem met trots’ dat de verkoper van het colbertje in de doos doet. Misschien kunnen dat soort emoties toch beter het juiste gevoel overbrengen, in plaats van de insteek die nu gekozen is. In het persbericht wordt gesproken over een gevoel delen. Terwijl ik juist op dat gebied meer had verwacht van een interessant merk als Vinted.