ReclameReview: Volkswagen

22 april 2015, 13:30

Luxe went snel. Daar kun je heel wat grappige voorbeelden bij bedenken. In de nieuwe commercials van Volkswagen zien we een gezin dat al helemaal verwend is geraakt door de vele opties die op/aan/in hun auto zitten. Dat levert soms verrassende situaties op buiten de auto.

Credits

Bureau: Achtung!

Creatief Directeur: Mervyn ten Dam

Creatie: Bert Marissen, Alexis Jabbour, Kalle Haasum, Wayne Ching

Account Manager: Emily Kroes

RTV Producer: Marleen Reen

Productie Maatschappij: Czar

Regie: Bart Timmer

Producer: Willem Bos

DOP: Martijn van Broekhuizen

Offline: Teun Rietveld

Grading: Glassworks

Audionabewerking: Feike | Soundcircus

Casting: John Doornik

Muziek: Sizzer

Verantwoordelijk bij klant: Jasper van der Bijl, Leony Hogenes

De doelstelling

Communiceren dat Volkswagenrijders altijd topkwaliteit verwachten.

De uitwerking

Vind je de familie die de hoofdrol speelt in deze commercials veeleisend? Dat komt doordat zij al jaren in een Volkswagen rijden. Dan raak je vanzelf gewend aan de kwaliteit daarvan en verwacht je dit ook bij andere aankopen. Of dat nou een kinderwagen is of een hamsterrad.

Het oordeel

Eerste reactie: grappig! Daarmee zorgt Volkswagen al voor een goede binnenkomer. De absurdheid van het verwachtingspatroon dat elk familielid heeft, zorgt voor de humoristische noot. Uiteraard heeft Volkswagen een reputatie hoog te houden, na commercials met de imiterende hond en het oude vrouwtje. Dat lukt met deze nieuwe commercials prima.

Maar er zit ook daadwerkelijk een boodschap in deze commercials. Een boodschap die zich heel erg richt op de producteigenschappen van Volkswagen en voor de verandering eens niet op imago/feelgood/slice-of-life. Zodat je als potentiële autokoper echt weet wat je koopt, in plaats van ‘een gevoel van vrijheid’ of iets anders vaags.

Ik vraag me als kijker alleen af of deze producteigenschappen uniek zijn voor Volkswagen. Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Andere automerken hebben ook dit soort technologische hoogstandjes ingebouwd. Volkswagen is alleen zo slim om er nu mee te adverteren op een grappige manier. Zou de concurrentie dat nu ook gaan doen?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!