ReclameReview: waarom is Gezonde Leefstijl-campagne eigenlijk nodig?

5 mei 2021, 13:00

Thuiswerken en gezond leven: heel herkenbare onderwerpen voor veel Nederlanders in deze tijd. Zorg van de Zaak wil mensen die thuiswerken meer laten wandelen met deze campagne.

Credits

Creatie: Zorg van de Zaak Netwerk

Doelstelling

Promoten van het maken van gezonde keuzes bij thuiswerkenden.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Corona. Covid-19. Het neemt Nederland en de rest van de wereld al ruim een jaar in een houdgreep en laat z’n sporen na. Thuiswerken is de norm, sporten en gezond leven het devies. Zorg van de Zaak Netwerk heeft laten onderzoeken in welke mate werkenden in Nederland een slechtere levensstijl en/of angsten ervaren in de tweede corona lockdown. Hieruit blijkt dat:

  • 30 procent van thuiswerkend Nederland vaker piekert en meer onrust ervaart ten tijde van de lockdown.
  • 45 procent het afgelopen jaar een ongezonde levensstijl heeft ontwikkeld.
  • 40 procent van de thuiswerkers aangeeft iets te willen veranderen in hun levensstijl.

Wandelen is een laagdrempelige, maar heel belangrijke stap naar een gezonder leven. Uit hetzelfde onderzoek komt tevens naar voren dat:

  • 64 procent (bijna 2/3) van thuiswerkend Nederland van zijn of haar werkgever voldoende tijd krijgt om tijdens werktijd te bewegen maar dat 49 procent hiervan aangeeft het moeilijk te vinden om dit dagelijks 30 minuten te doen.
  • 60 procent aangeeft te wandelen tijdens een thuiswerkdag om in beweging te blijven.
  • 45 procent zegt in lockdown productiever te zijn in tegenstelling tot slechts 8 procent van de niet-thuiswerkenden.

Zorg van de Zaak Netwerk start een Gezonde Leefstijl-campagne om bewustwording te creëren en zo een gedragsverandering en preventie te bewerkstelligen. Het biedt met deze campagne een perspectief voor zowel werknemer als werkgever. Hierbij reiken zij tips, tools en trainingen aan om zo de eigen regie weer in handen te nemen. Door middel van bijvoorbeeld het inzetten van wandel en vitaliteitscoaches, ter bevordering van een gezonde levensstijl waar iedereen baat bij heeft.”

Oordeel

Ik vind de commercial enorm inspelen op het schuldgevoel van thuiswerkers, omdat er een splitscreen wordt getoond met de keuzes die je kunt maken. De afwimpelende vader is de slechterik en de wandelvader is de held. Er is alleen goed en slecht, geen ruimte voor nuance.

Er is alleen goed en slecht, geen ruimte voor nuance

Aan de ene kant wel logisch natuurlijk, met een commercial van 35 seconden. Aan de andere kant weten we niet of de afwimpelaar misschien op een later moment gaat wandelen met zijn dochter. Het lijkt nu net alsof je alles moet laten vallen zodra je kind dat wil. Daar zullen veel thuiswerkers een andere mening over hebben na ruim een jaar thuiswerken met kinderen om zich heen…

Van de artikelen en het boek van Sanne Blauw ‘Het best verkochte boek ooit‘ heb ik geleerd dat je altijd kritisch moet kijken naar de manier waarop cijfers worden gebruikt om een boodschap over te brengen. Daarom gingen er bij mij waarschuwingslampjes branden toen ik de cijfers in dit persbericht zag, waarop de campagne van Zorg van de Zaak gebaseerd is.

In de commercial staat meteen aan het begin dat 45 procent van de thuiswerkende Nederlanders het gevoel heeft ongezonder te leven. In het persbericht staat dat 45 procent een ongezonde levensstijl heeft ontwikkeld. Dat zijn twee verschillende dingen. Je gevoel hoeft niet per se overeen te komen met de werkelijkheid, denk aan onveiligheidsbeleving versus de daadwerkelijke misdaadcijfers. En zonder medisch onderzoek (inclusief nulmeting) weet je niet of iemand écht ongezonder is gaan leven. Mooi dat er vragen zijn gesteld aan ‘een representatieve groep van 1.150 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder’, maar de antwoorden op die vragen zijn nog geen onweerlegbare waarheid.

En dan wordt het nog mooier, want uit hetzelfde onderzoekt blijkt dat 60 procent van de thuiswerkers al aangeeft te wandelen tussendoor (waar ook ruimte voor gegeven wordt vanuit de werkgever). En 45 procent zegt productiever te zijn in lockdown, wat weer een gevolg kan zijn van dat wandelen. Als je dat leest, dan denk je toch: waarom is deze campagne eigenlijk nog nodig?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!