ReclameReview: Alzheimer Nederland vergeet niemand met Pasen

8 april 2020, 13:00

Het vergeetmenietje kennen we natuurlijk al uit eerdere campagnes van Alzheimer Nederland. In deze tijden van corona-isolatie is het meer van toepassing dan ooit. Daarom heeft Alzheimer Nederland een complete campagne gelanceerd waarin mensen worden opgeroepen om elkaar een hart onder de riem te steken en zo toch wat extra verbondenheid te creëren rond de paasdagen.

Credits

De actie is mogelijk gemaakt dankzij sponsoring van diverse mediapartijen en partners.

Doelstelling

Mensen mobiliseren om het vergeetmenietje te delen en zo aandacht vragen voor Alzheimer-patiënten in deze coronatijd.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Het wordt dit jaar een andere Pasen dan anders. Geen omhelzingen, geen samenzijn met familie, maar alleen vanaf een afstandje of voor het raam zwaaien naar opa, oma, vader, moeder of andere dierbaren. Alzheimer Nederland start de actie #wevergetenjullieniet om Nederlanders een gebaar te kunnen laten maken naar diegenen die zij in deze tijd moeten missen. En in het bijzonder naar de 280.000 mensen met dementie, zowel thuis als in verpleeghuizen, voor wie dit een extra moeilijke tijd is. Iedereen kan met de actie meedoen door een afbeelding van een vergeet-mij-nietje te verspreiden. Dit is het symbool dat onlosmakelijk is verbonden met dementie, maar dat tijdens deze coronacrisis voor veel mensen van toepassing is.”

Mensen kunnen op actiepagina wevergetenjullieniet.nl verschillende hulpmiddelen vinden voor de verspreiding van het vergeet-mij-nietje. Bijvoorbeeld een sjabloon voor het maken van een stoeptekening of spandoek, een raamposter, een fotolijstje. Het is ook mogelijk om tegen verzendkosten een vergeet-mij-niet ansichtkaart te versturen. Gisteren is de tv-campagne gestart en worden er raamposters gepubliceerd in huis-aan-huisbladen, op 10 april verschijnen die in de landelijke dagbladen. De acties die mensen op social media delen met #wevergetenjullieniet bundelt Alzheimer Nederland op de actiepagina.

Oordeel

Ik moet zeggen: Alzheimer Nederland heeft werk van gemaakt met deze campagne. Ze faciliteren echt dat iedereen mee kan doen. Stuk voor stuk zijn het laagdrempelige initiatieven, wat de kans op slagen vergroot. Ook via de website dementie.nl worden actuele vragen beantwoord over corona en dementie. Dat doen ze echt heel goed.

Dat je iets maakt of print voor ouderen (al dan niet met Alzheimer) en het ze toont door het raam, is natuurlijk erg mooi. Maar ik zie niet echt in waarom ik een raamposter zou moeten plakken, want die wordt toch niet gezien door de mensen die binnen moeten blijven? Oké, het vergroot het gevoel van saamhorigheid in de samenleving, maar die poster lijkt me nu net het enige onderdeel van de campagne dat niet direct voor de doelgroep bedoeld is. Maar de nadruk ligt nu juist wel op deze posters, die in huis-aan-huisbladen worden gepubliceerd.

Daarom heb ik een dubbel gevoel over de call-to-action: ‘Doe mee’. Meedoen door ouderen een hart onder de riem te steken past zeker in mijn straatje, maar de raamposter is niet mijn soort uiting. Gelukkig heeft Alzheimer Nederland ervoor gezorgd dat iedereen op zijn eigen manier aangespoord wordt om iets te doen. Missie geslaagd dus, lijkt me.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!