ReclameReview: Zonnatura (Rico Verhoeven)
Soms heb je een klein zetje nodig om gezond te eten. En wie kan er beter zo’n subtiel zetje geven dan Rico Verhoeven, onze eigen wereldkampioen kickboksen?
Credits
Creatief bureau: ACHTUNG! mcgarrybowen
Mediabureau: MediaScience
Pr-bureau: Glasnost
Productiemaatschappij: Bandit
Regisseur: Rene Nuijens
De doelstelling
Consumenten gezond laten eten met de producten van Zonnatura.
De uitwerking
Zonnatura introduceert de nieuwe volkorenmuesli met pure chocolade op een bijzondere manier. De nadruk van de campagne ligt op ‘goed ontbijten’. De puber in de commercial heeft eerst nog andere prioriteiten, maar kickbokskampioen Rico Verhoeven weet hem zonder woorden te overtuigen om het nieuwe product eens te proberen.
Het oordeel
Ook al ben ik copywriter, ik vind het echt geweldig dat deze commercial heel goed het verhaal overbrengt zonder voiceover of zelfs zonder geluid. Bekijk hem maar eens met het geluid uit en je snapt nog steeds precies de strekking. Dat is echt knap en het geeft aan dat het concept erachter goed in elkaar zit.
Zet je het geluid aan, dan valt het op hoe verbazingwekkend weinig er eigenlijk wordt verteld. Weer een teken dat die uitleg niet echt nodig is. Eerst twee zinnen over goed ontbijten, dan het geluid van de gong alsof er een wedstrijd begint (wat een mentale wedstrijd blijkt te zijn) en dan de introductie van het nieuwe product. Heel functioneel allemaal. Mooi gedaan!
Het blijft natuurlijk wel een contextueel concept. Als je niet weet wie Rico Verhoeven is, dan snap je het geluid van de gong niet. En dan weet je ook niet dat hij als topsporter alles weet over het belang van goede voeding. Dat referentiekader zou je eventueel als kijker kunnen missen. Maar de intimiderende starende blik van die grote gast zegt je dan waarschijnlijk ook wel genoeg. Zeker in combinatie met die glimlach erna.
Dan de vraag: past Rico Verhoeven wel bij het merk Zonnatura? In eerste instantie denk je bij Zonnatura misschien aan soft en vriendelijk. Daarom vind ik het juist een goede keuze. Want ook bikkelharde vechters hebben goede voeding nodig. Precies de voeding die Zonnatura biedt. En ondertussen zien we met de glimlachjes ook nog eens de vriendelijke kant van Rico Verhoeven. Win-win, toch?
Prima review! Ik snap je conclusie wel; je durft je natuurlijk niet negatief uit te laten over Rico Verhoeven 😉
@Juan: Precies, want daarom vind jij het ook een prima review. 😉
In principe wordt deze jongen gewoon bedreigd (zonder woorden). Dat lijkt me niet echt een positieve manier om iemand een zetje te geven 😉
Zonnatura kijkt niet op een hersenschudding meer of minder…
Rico Verhoeven verdient zijn geld met het in elkaar slaan en schoppen van mensen, net zo lang totdat ze blijven liggen, of totdat de scheidsrechter zegt: nu stoppen, anders wordt hij nooit meer heel.
Dat is totaal niet de gezonde manier van leven die Zonnatura zegt voor te staan.
Waarmee Zonnatura door de mand valt: het gezonde imago is slechts een marketingstrategie.
Zonnatura kijkt niet op een hersenschudding meer of minder…
Rico Verhoeven verdient zijn geld met het in elkaar slaan en schoppen van mensen, net zo lang totdat ze blijven liggen, of totdat de scheidsrechter zegt: nu stoppen, anders wordt hij nooit meer heel.
Dat is totaal niet de gezonde manier van leven die Zonnatura zegt voor te staan.
Waarmee Zonnatura door de mand valt: het gezonde imago is slechts een marketingstrategie.
de meeste mensen kennen rico verhoeven niet ..en zien dus slechts een “grote ” man iets heel hard op tafel neerzetten… en nee vechtsport is niet perse gezond .. wel is het een keuze van sporters om die uitdaging aan te gaan .. (dus reactie van gert blom lijkt me te simpel gesteld) ..reclame jongens hebben gewoon pindakaas reclame willen copieren .. vrij simpel eigenlijk en infantiel…plus ontbijt granen met toegevoegde suikers erin zijn per definitie geen goede keuze ..alternatieven en mogelijkheden genoeg … maw… winstmaximalisatie in de ratrace om niet te verdrinken .. (pyramide)
@gmy33
Grappig dat het beeld dat de kijker zelf invult ook altijd heel sterk is; Rico schuift het schaaltje namelijk héél rustig naar de jongen toe; hij heeft het zelfs zó zachtjes op tafel gezet, dat we het níét hebben kunnen horen.
…Dit in tegenstelling van wat jij denkt te hebben gezien en gehoord; “een grote man die iets heel hard op tafelneerzet.” Daarmee is de uitstraling van de reclame blijkbaar dus anders dan wat ze willen uitdrukken.
Wat een vreselijke reclame hebben jullie met Rico Verhoeven. Ik erger me er vreselijk aan……maar misschien is dat wel de bedoeling ???
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!