ReclameReview: Amnesty International (Dit land)
In de nieuwe campagne van Amnesty International vertellen Jan Mulder, Gerard Spong en Frits Bolkestein over de mensenrechtensituatie in ‘Dit land’. Daardoor denken we dat het over Nederland gaat. Maakt Amnesty daarmee een statement tegen onze huidige politieke situatie (Geert Wilders gebruikt de term ‘Dit land’ veelvuldig) of is het alleen bedoeld om de kijker na te laten denken over Myanmar? Hoe dan ook, het zorgt er wel voor dat de commercial blijft hangen.
Credits:
Bureau: Maarten Bakker Communicatie
Creatie: Maarten Bakker
Design: Paul Postma
Regie: Rob Lücker
Productie: hazazaH
De doelstelling:
Aandacht vragen voor de politieke situatie in Myanmar en mensen aanzetten tot actie.
De uitwerking:
In de nieuwe campagne van Amnesty International vertellen Jan Mulder, Gerard Spong en Frits Bolkestein over de mensenrechtensituatie in ‘Dit land’.
Het oordeel:
Amnesty vraagt via deze commercial kijkers om invloed uit te oefenen op de autoriteiten van Myanmar om de vrijheid van meningsuiting én de vrijheden van vereniging en vergadering te respecteren. Door ‘vrij’ te sms’en naar 3535 (eenmalig €0,25 cent) ondertekenen zij de petitie die Amnesty richt aan de Ministers van Buitenlandse zaken van de ASEAN landen. De zwart-wit beelden van Mulder, Spong en Bolkestein zijn indringend en dat geldt ook voor de muziek. Opvallendste aan deze campagne is natuurlijk de verwijzing naar ‘Dit land’. Daardoor denken we dat het over Nederland gaat. Maakt Amnesty daarmee een statement tegen onze huidige politieke situatie (Geert Wilders gebruikt de term ‘Dit land’ veelvuldig) of is het alleen bedoeld om de kijker na te laten denken over Myanmar? Hoe dan ook, het zorgt er wel voor dat de commercial blijft hangen.
Hij blijft bij mij heel erg goed hangen en dat komt inderdaad door “Dit land”. Dat is bijzionder knap gevonden door Maarten Bakker, want het is precies het dilemma waar veel van de clubs als Amnesty mee worstelen: hoe krijgen we problemen die aan de andere kant van de wereld spelen in het gevoelsleven van de gemiddelde Nederlander. Inspelen op schuldgevoel werkt niet meer, maar dit wel, denk ik. De vergelijking met Geert Wilders: dat zal. Weet niet of Amnesty zich op dat gladde ijs zou begeven. 1,5 miljoen x 25 cent: ik denk dat ze het ervoor zouden doen 😉