ReclameReview: En nu jij

5 november 2008, 07:12

‘En nu jij’ is de boodschap van deze wervingscommercial van Dienst Justitiële Inrichtingen.

Credits:

Klant: Expertisecentrum Arbeidsmarktcommunicatie Rijk (EC-AMC) i.s.m. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)/Rijks- en particuliere justitiële jeugdinrichtingen

Bureau: Euro RSCG Amsterdam

Account: Kolja Urban, Regina Kroon

Creatie: Laurens Boschman, Joost van Praag Sigaar

D.O.P.: Wouter Westendorp

Editor: Teun Rietveld

Producer: Jan Koopmans

RTV: Kim Wolffensperger

Regie: Michiel van Jaarsveld

Strategie: Hagar Meijler, Remko Herremans

Productie: Artcore

Postproductie: Condor

Geluid: Rec Sound

Online: Rhinofly

De doelstelling:

Werving van pedagogisch professionals voor justitiële jeugdinrichtingen.

De uitwerking:

De commercial laat zien waar je voor kiest: werken met criminele jongeren. Beïnvloedbare jongeren ook. ‘En nu jij’ is de uitnodiging om jouw goede invloed in te zetten voor deze jongeren.

Het oordeel:

Persoonlijk houd ik van eerlijkheid. Stel dingen niet rooskleuriger voor dan ze zijn. Dat is dan ook de reden dat ik deze commercial erg goed vind. Je bent als het ware toeschouwer van het verleden van de jongeren met wie je gaat werken. Je weet dus dat het geen lieverdjes zijn en dat er heel wat pedagogisch werk voor nodig is om ze weer op het rechte pad te krijgen. En toch is het een aansprekende commercial. Omdat je persoonlijk wordt aangesproken. ‘En nu jij’. Je wordt aangespoord om in de jongeren te geloven, maar vooral ook in jezelf. Jouw goede invloed kan het verschil betekenen voor ze. Puur op emotie gespeeld dus, wat uiteraard perfect aansluit bij de beleving van de doelgroep. Pedagogisch medewerkers zijn immers sociaal en emotioneel ingesteld. Er zullen dan ook vast wel wat nieuwe medewerkers geworven worden door deze campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Hardcopy

    Staat nu ook bij de credits, Frank!


    5 november 2008 om 08:59
    Michiel Gerbranda

    Geweldige reclame! Vanaf seconde 1 krijg ik er het juiste gevoel bij. Muziek super, beelden super, sfeer super, hoofdrolspeler super gecast. Je ziet op het eind aan zijn gezicht zelfs dat er iets te winnen valt als pedagogisch professional.


    5 november 2008 om 11:25
    RubZie

    Ik vind het filmpje en de site er ook goed uitzien. Maar ik vraag me af wat verder het plan is met de video. Waar zitten die aanstaand pedagogen eigenlijk online en offline? Een video op youtube is leuk maar van de 452 mensen die hem tot nu toe hebben gezien kan ik me niet voorstellen dat er ook maar 1 uit de doelgroep bijzit.

    Ik vind de video “interviews” op de site erg slecht trouwens, die mensen lijken (zijn?) wat mij betreft acteurs die vooraf opgeslickte teksten uitspreken en zeker niet mijn aanstaande collega’s.


    8 november 2008 om 12:34
    Freerk Lap

    Ik ging op zoek naar de muziek, het past geweldig bij deze commercial! Kwam zo op deze website terecht. Ik zat op mn macbook te browsen toen ik ineens dat muziekje op de achtergrond hoorde, keek op en zag die geweldige reclame. Wat sterk gemaakt zeg!


    12 november 2008 om 20:07
    Willem Coevoorden

    Muziek is van REC sound (Merlijn Snitker, Chris Wiegel, Melcher Meirmans).

    Inderdaad heel sterk gemaakt!


    17 november 2008 om 15:13
    Patrick

    Wie o wie kan mij deze commercial in mp4 formaat aanleveren? Deze commercial heeft mij ertoe bewogen om in november 2008 de overstap te maken van directeur-eigenaar van een groot horecabedrijf naar het pedagogische werkveld. Deze beslissing behoort te de beste die ik ooit gemaakt heb en ik werk nog altijd met veel plezier en voldoening met deze jongeren.


    3 november 2011 om 12:01
    Patrick

    @jwalphenaar: Dank je voor je bericht. Het probleem is echter dat deze video is verwijderd door de gebruiker. Vandaar dat ik hoop dat iemand mij ofwel kan verwijzen naar een link waar deze commercial nog online staat, danwel de commercial in een bestandsformaat aan mij kan aanleveren.


    4 november 2011 om 13:59
    Patrick

    @Davidbrinks: Dank je voor de tip David. Ik heb beide bedrijven maar direct een mail gestuurd. Hopelijk vind ik via deze weg de commercial.


    4 november 2011 om 14:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!