Recommendation Engines steeds belangrijker om consumenten te bereiken
Van massacommunicatie naar één-op-één contact met behulp van Recommendation Engines
Recommendation Engines zijn onmisbaar voor bedrijven die één-op-één contact met de consument nastreven. Een goede Recommendation Engine zorgt ervoor dat nieuwe bezoekers van een site of gebruikers van een ander kanaal zich thuis voelen, langer blijven hangen en meer aanschaffen. Omzetstijgingen van tientallen procenten zijn eerder regel dan uitzondering. Dit blijkt uit het nieuwe whitepaper van Anchormen.
Amazon werkt er sinds jaar en dag mee: “Customers who bought this, also bought….”. Facebook, LinkedIn en Netflix werken ook graag met Recommendation Engines, ook wel bekend als personalisatie techniek. In principe kunnen alle ondernemingen die zich richten op consumenten Recommendation Engines met succes inzetten: om de verkoop te bevorderen en cross- en upselling te stimuleren. Gemiddeld stijgt de conversie van de Recommendation Engines die dataspecialist Anchormen maakt tussen de 20% tot 60%. De toepassingsmogelijkheden van personalisatie techniek worden alleen maar groter. Zo wordt het steeds makkelijker om ‘in real time’ aanbevelingen te geven op grond van de data die afkomstig zijn van duizenden consumenten.
Hoewel het er vaak op lijkt dat Recommendation Engines uitsluitend mogelijk zijn in combinatie met een webshop of andere site, is dat zeker niet het geval. De big data waar deze engines op draaien, hoeven niet per se afkomstig te zijn van bezoekers aan een webshop. De data kunnen ook worden verkregen uit allerlei andere bronnen binnen en buiten het bedrijf. Om er een paar te noemen: data die afkomstig zijn van CRM- en ERP-systemen, data uit de systemen van de klantenservice en data uit business intelligence systemen en zelfs van sensoren die aan steeds meer fysieke voorwerpen worden vastgemaakt. Ook zijn de toepassingsmogelijkheden van Recommendation Engines veel breder: ze kunnen ook in apps, games en elders worden gebruikt om de interesse van consumenten te wekken voor bepaalde content, diensten of producten.
Naar verwachting worden Recommendation Engines de komende jaren alleen maar belangrijker. Consumenten kampen steeds vaker met een ‘information overload’, en gaan graag af op aanbevelingen van (vooral) andere consumenten. Ook wordt het steeds makkelijker en goedkoper een Recommendation Engine te (laten) bouwen, installeren en onderhouden. Inmiddels zijn we toe aan ‘de tweede generatie’ van Recommendation Engines, die via de cloud toegankelijk zijn, gebruik maken van gegevens die afkomstig zijn van sociale media om productaanbevelingen te geven en in hoge mate zelflerend zijn. De kwaliteit ervan neemt voortdurend toe.
Het whitepaper over Recommendation Engines kan gratis worden gedownload via de site van Anchormen: https://www.anchormen.nl/whitepaper-recommendation-engines