Recruitment is een aparte tak van sport #spon
Het tijdperk van de specialisten is aangebroken. Een gouden periode voor de onlinemarketeers, contentmanagers en webredacteuren van deze wereld. En voor hun opdrachtgevers, die deze toppers toch maar mooi aan boord hebben gekregen. Het vinden en binden van flexibel inzetbare, ervaren specialisten van hoog niveau is tegenwoordig namelijk niet zo eenvoudig. En dat blijft voorlopig zo. Hoe kom je aan die mensen? Waar begin je überhaupt? Martin Staats, directeur OnlyHuman, over het vinden en binden van communicatie- en marketingspecialisten.
Dit artikel is een samenwerking tussen Marketingfacts en OnlyHuman.
“De snel aantrekkende arbeidsmarkt is absoluut voelbaar in onze niche van werving en selectie”, vertelt Martin Staats, directeur van OnlyHuman, dat zich vanaf het prille begin (2000) heeft toegelegd op de recruitment van communicatie- en marketingprofessionals. “De krapte in de arbeidsmarkt leidt tot schaarste van flexibel inzetbare communicatie- en marketingprofessionals, zowel bij overheden als in de commerciële sector.”
De beste match
Bij grote organisaties nemen de capaciteitsproblemen dan ook zienderogen toe. Bovendien is er nog veel onduidelijkheid over de modernisering van het arbeidsrecht. Door die combinatie van factoren is het voor bedrijven een flinke opgave om de beste kandidaten voor hun projecten te selecteren. Om de beste match te maken. Dat vraagt van bemiddelingsbureaus om een persoonlijke binding met deze professionals, en om jarenlang opgebouwde ervaring en kennis van deze nichemarkt. “Niet alleen als het gaat om het vinden van de juiste mensen, maar ook om de juiste advisering over het inrichten van een flexibele schil.”
“Hoe beter de match, hoe meer opdrachtgever én professional profiteren”
Toegang tot doelgroep
Volgens Staats leert de praktijk dat grote organisaties volop zoeken naar een bemiddelaar die toegang heeft tot die hele specifieke doelgroep en die deze professionals ook in beweging kan laten komen. Professionals die je op projectbasis kan inzetten, zonder die direct aan het bedrijf te verbinden. “Doorslaggevend voor een succesvolle zoektocht is niet ‘zo veel mogelijk mensen wegzetten’ bij opdrachtgevers, maar op basis van persoonlijke binding de best mogelijke match make: hoe beter de match, hoe meer opdrachtgever én professional daarvan profiteren.”
Meerwaarde
Die toenemende vraag naar flexibel inzetbare communicatie- en marketingprofessionals betekent een stijgende behoefte aan echte specialisten, met de focus op content en onlinemarketing. Die specialisten vinden en bereiken, vereist een royale database, opgebouwd uit professionals uit alle regio’s, van alle leeftijden en met uiteenlopende specialismes en ervaringsniveaus. “De meerwaarde van een gespecialiseerd bureau is bovendien de aandacht, tijd en middelen voor de ontwikkeling van kandidaten. Denk aan gerichte trainingen en kennis-sessies.”
Adviesrol
Kenmerkend voor dit tijdsgewricht is de aanhoudende discussie over de modernisering van het arbeidsrecht en de onzekerheid over wet- en regelgeving (zoals DBA). Staats: “Naast het oplossen van capaciteitsproblemen, is een gespecialiseerd bureau ook in staat te adviseren over vraagstukken rondom het inrichten van de flexibele schil, rekening houdend met de actuele wet- en regelgeving. Dat alles bij elkaar maakt recruitment in deze markt een aparte tak van sport.”
Hoe ziet die ‘persoonlijke binding’ en ’toegevoegde waarde’ er in de praktijk uit? Op welke manier kan een bureau samen met jou inspelen op de meest pregnante marktontwikkelingen? Download de whitepaper voor de antwoorden.