Respondenten bestellen fotoalbum het liefst bij Albelli

7 mei 2013, 11:29

Waar kun je straks je vakantiekiekjes het best tot fysiek fotoalbum laten omtoveren? De deelnemers aan het meest recente online onderzoek van WUA! houden het op Albelli, met HEMA als goede tweede. De meeste respondenten verkiezen een online bestelmodule boven een software-installatie, en hebben ter ondersteuning het liefst een chatfunctie tot hun beschikking

Online module of software?

In welk formaat moet het album gedrukt worden? Welke foto's komen erin en in wat voor layout? Er zijn nogal wat keuzes te maken tijdens het ontwerpen van een fotoalbum. De meeste websites die tijdens de vrije online oriëntatie werden bezocht, hebben hiervoor speciale software ontwikkeld. Deze moet natuurlijk eerst gedownload en geïnstalleerd worden, wat voor veel respondenten een drempel blijkt.

Gevraagd naar de voorkeur geeft 65% aan het liefst te werken met een module op de website zelf. Deze ruime meerderheid is direct terug te zien in de voorkeur die respondenten uitspreken na anderhalf uur oriënteren. Albelli en HEMA bieden beide de keuze aan tussen software en een online module. Albelli wordt uiteindelijk door 22% van de respondenten als favoriet aangewezen; HEMA door 18%. Op behoorlijke afstand volgt vervolgens Fotoalbum.nl met 7% van de voorkeur. Hier is alleen met te downloaden software te werken.

Klik op de afbeelding voor een grote weergave.

Kruidvat voldoet niet aan verwachtingen

Ook qua conversie doet Albelli het beter dan HEMA. Laatstgenoemde wordt namelijk vaker bezocht. De top 3 op het gebied van vindbaarheid bestaat uit HEMA (91%), Albelli (78%) en Kruidvat (76%). Op grote afstand volgen Pixum.nl (39%) en Fotoalbum.nl (38%). Kruidvat.nl is de enige website die vaker direct wordt bezocht dan via een zoekmachine. Kruidvat is dus een bekende naam op het gebied van fotoalbums, maar wordt door slechts 4% van de respondenten als favoriet aangewezen. Wanneer we kijken naar het online conversiepercentage, doet Albelli het ruim 5 keer beter dan Kruidvat.nl. Waardoor komt dit?

Allereerst, terugkomend op de bestelmethode, biedt Kruidvat alleen een software-installatie aan. Maar er is meer aan de hand. Kruidvat.nl wordt van alle aanbieders het vaakst aangewezen als website waarop de meeste ergernissen worden beleefd. 17% van de bezoekers haakt na de eerste indruk al direct af. Bij de specifieke thema's waarop websites door respondenten worden beoordeeld, valt ondere andere op dat Kruidvat teleurstelt qua Vormgeving en Gebruiksvriendelijkheid. Op beide onderdelen staat Kruivat.nl op de veertiende plaats op de ranglijst.

Klik op de afbeelding voor een grote weergave.

Albelli scoort het meest constant

Niet toevallig zien we ook op het onderdeel Vertrouwen de namen van Albelli en HEMA bovenaan staan, beide met een 7,4. De winnaar van het onderzoek scoort op alle websitespecifieke thema's een 7,3 of hoger, en staat dan ook binnen vrijwel al deze thema's in de top 3 van de ranglijst. HEMA scoort iets minder constant. Top 3 noteringen zijn er alleen op de thema's Vertrouwen en Vindbaarheid.

Een website die een eervolle vermelding verdient, is Fotoalbum.nl. De website staat op de derde plaats wat voorkeur betreft, maar de potentie is wellicht groter, zo suggereren de rapportcijfers. Fotoalbum.nl behaalt de eerste plaats op het thema Gebruiksvriendelijkheid en staat tweede qua Informatiewaarde, Vormgeving en Doorgaan (gaat de respondent op de website door na de eerste indruk?).

Ondersteuning het liefst via de chat

Nogmaals: er zijn nogal wat keuzes te maken tijdens het ontwerpen van een fotoalbum. Veel mensen zullen tijdens het proces tegen de nodige vragen en problemen aanlopen. Daarom vroeg WUA! haar respondenten specifiek naar de manier waarop zij het liefst door de aanbieder geholpen worden. Maar liefst 48% heeft het liefst een chatfunctie tot zijn of haar beschikking. Op afstand volgen de hulp via e-mail (21%), de veelgestelde vragen (14%) en de telefoon (11%).

Klik op de afbeelding voor een grote weergave.

Credits afbeelding: martinak15 (CC)

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Berend

    Interessant om te zien dat blurb.com helemaal onderaan eindigt. Ze hebben een online editor maar ook software-installatie. Ook ziet de site er aardig goed uit. Wellicht richten zij zich meer op de professionele markt?


    8 mei 2013 om 06:43
    Leon Boogaart

    Kan bijna niet geloven dat de voorkeur uitgaat naar online.

    Online is over het algemeen stukken langzamer dan bi installatie software en over het algemeen heb je veel minder opties. Wil je een groot, goed en professioneel album maken dan is voor mij online geen optie.


    8 mei 2013 om 10:29
    Roeland

    Ik kan me voorstellen dat klanten die bij topfotoalbum.nl en profotonet.nl bestellen aanzienlijk kritischer zijn dan klanten van Albelli. Albelli richt zich naar mijn idee meer op de consumenten die hun (vakantie)kiekjes in een boek willen hebben. De ietwat meer kritischere consument, die foto’s maakt en geen kiekjes, kiest niet voor Albelli. Kijk maar rond op de tests en blogs van verschillende fotografie fora. Ik sluit mij, uit ervaring, daar volledig bij aan.

    De opties en dergelijke zijn voor echte foto’s niet zo relevant. Bewerken, bijsnijden, filters en effecten doe je in een ander programma, niet in de software zelf.


    8 mei 2013 om 11:35
    gerardvangummigalgen

    Benieuwd wie dit onderzoek heeft betaald: zowel Albelli als Hema-boeken worden gedrukt bij Albumprinter en ze scoren nummer 1 en 2 in dit onderzoek. Toeval?


    8 mei 2013 om 11:41
    Jeffrey Schipper

    Grappig. Ik heb natuurlijk geen ervaring met alle websites, maar vergelijk Albelli en Hema met Fotofabriek en je ziet een bizar groot kwaliteitsverschil in zowel de software als het fotoproduct.


    8 mei 2013 om 11:41
    Klaas Kroezen

    @Gerard, het onderzoek is onafhankelijk door WUA! geïnitieerd en betaald. Het onderzoek wordt aan alle partijen aangeboden om deel te nemen.


    8 mei 2013 om 11:44
    Bjorn van Sinttruije

    @Roeland Daar ben ik het volledig mee eens. Profotonet staat op ander niveau (voor een verrassend goede prijs) dan de aanbieders op deze lijst, die zich duidelijk op de gemiddelde consument richten. Het enige album dat ik ooit bij Albelli heb besteld viel erg tegen, en ook latere albums die vrienden mij hebben laten zien voldoen niet aan de standaard van menig enthousiast fotograaf.


    8 mei 2013 om 12:18
    Jasper

    Verrassende uitslag naar mijn mening. Albelli is wel één van de grootste aanbieders op het gebied van fotoproducten maar of dat direct betekend dat ze het beste zijn weet ik niet.

    Zelf bestel ik mijn fotoboeken altijd bij fotofabriek.nl met name omdat ik zelf vind dat de software goed in gebruik zijn. Zowel de online software als de offline software. Het grote verschil met Albelli is natuurlijk wel dat fotofabriek.nl nog geen te downloaden software voor de MAC aanbiedt. Wanneer de test onder veel MAC gebruikers is gehouden kan dat natuurlijk ook meespelen.

    Voor mij zijn het belangrijkst bij het bestellen van fotoboek dat de service naar de klant goed is. En dat doet fotofabriek.nl keurig, snel en duidelijk via de chat en de klantenservice. Verder vind ik het ook wel redelijk opvallend dat Albelli en Hema op nummer 1 & 2 staan terwijl ze bij dezelfde drukker zitten. Ook hiermee onderscheidt fotofabriek.nl zich door alles in eigen huis te drukken!

    Zal naamsbekendheid niet een grote rol spelen in dit onderzoek? Het is natuurlijk wel zo dat Albelli en Hema landelijk bekend. Dit kan natuurlijk het gevolg hebben dat mensen niet helemaal objectief gaan kijken naar minder bekende aanbieders bij zo’n test.


    8 mei 2013 om 13:26
    Hansjew

    Een beetje waardeloos als je niet vermeld dat Cewe Color achter Kruidvat, Fotoboek.nl, AH.nl, Bol.com fotoboeken zit. Allemaal dezelfde software en het wordt allemaal door CEWE Color geprint.

    In Duitsland wint CEWE Color het bij klantenonderzoeken overigens dik van Albelli.


    16 mei 2013 om 12:17
    George

    Nou ik loop stage bij één van deze bedrijven en ik kan je wel vertellen dat nog geen 5% van alle vragen bij de klantenservice binnenkomt via de chat. Hoewel volgens dit onderzoek 48% dit wel het liefst zou willen… Overigens vraag ik me ook sterk af hoe het zit met de steekproefgrootte want wat uit dit onderzoek komt slaat werkelijk nergens op met wat ik hier in de echte wereld zie gebeuren.

    En last but not least… Dat het onderzoek door de WUA of weet ik veel welk onbeduidend bedrijfje wordt verricht betekent nog niet dat er niet gewoon één van de aanbieders achter zit die zich even lekker de hemel in wil laten prijzen met een onderzoek zonder verantwoording wat dan óók nog klakkeloos wordt neergegooid op Marketingfacts… Ik moet zeggen, ben beter gewend van jullie Marketingfacts crew! Hoop dat jullie dit stukje modder snel verwijderen van jullie voor de rest smetteloze website


    17 mei 2013 om 14:03
    Dick

    Merkwaardige uitslag!

    Ik ken de albums van Albelli en Hema dat ze 40% scoren hier zal wel meer te maken hebben met de naamsbekendheid dan met hun product en vooral de kwaliteit ervan. Bedrijven als Fotogoed (hier niet meegenomen vreemd genoeg), Fotoalbum.nl en inderdaad Cewe zelf zijn echt wel beter, kijk maar eens gewoon op internet naar wel serieus uitgevoerde testen. Online beter dan offline?? In de verste verte niet, storing gevoelig, langzaam en al zeker minder tot niet geschikt voor mensen die wat meer willen dan gewoon zo snel mogelijk de kiekjes in een album donderen niets meer aan doen en bestellen.. Dat dit als favoriet wordt bestempeld zegt meer over de respondenten dan over de uitslag. Het liefst chatten, nou handig maar bel liever of email vermits ik snel en deskundig antwoord krijg.

    Ik zal niet meegaan met wat de meesten hier roepen over een verdachte uitslag en eventuele funding, maar ik snap de gedachte zeker!


    5 augustus 2013 om 17:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!