Restaurants in NY verkopen meer dan eten

22 februari 2005, 16:30

Restaurants in New York verkopen via hun website steeds vaker goederen die behoorlijk ver van hun core business afstaan. Het gaat hierbij niet om de gebruikelijke merchandise zoals t-shirts en petjes, maar om zaken als lakens, kussen, lingerie etc. Trendy restaurant B.E.D. werkt hiervoor bijvoorbeeld samen met Citymerch.

Hudson Riehle, senior vice president research bij de National Restaurant Association, zegt dat minder dan 10 procent van de nationale restaurants online producten aanbieden, maar “We’re seeing their use of the Web grow quickly. Selling retail merchandise allows them to generate additional sales without having to invest much in infrastructure.”

William Degel, eigenaar van Uncle Jack’s Steakhouse verkocht vorig jaar voor $100,000 aan steak sauzen, steak messen etc.“Sauce is a great means of P.R. Just from selling that, I’ve had so many inquiries from people wondering when we might open an Uncle Jack’s near them.”, aldus William Degel. Gezien het succes wordt assortiment binnenkort uitgebreid met leren jacks, sigaren etc. Gedurende de minder drukke tijden wordt het personeel ingezet op de verwerking van internetorders.

Diversificatie levert in het begin vaak extra inkomsten op, maar vereist een scherpe focus om te voorkomen dat een paar jaar later onder het motto “Back to the core business” een drastische wijziging moet worden doorgevoerd. Daarnaast stelt een restaurant ander eisen aan de klantenservice dan een online shop en leidt diversificatie vaak tot een lagere klanttevredenheid omdat de klantenservice niet aangepast wordt maar productassortiment wel.

Ik ben benieuwd of deze trend zich gaat doorzetten en richting Europa komt. Ik zie mijzelf eerlijk gezegd nog niet slapen onder de lakens van een trendy restaurant.

Bron: NYT

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!