Retecool buigt voor ‘uberfoute’ MindShare
Naar aanleiding van de videoclip van MindShare, ontstond vorige week op diverse weblogs in binnen- en buitenland een heftige discussie. Enerzijds over de vraag of het ethisch verantwoord was om een dergelijke clip te maken, anderzijds over de vraag waarom het topic met de videoclip plotseling was verdwenen van weblog Retecool.
Deze week in Adformatie een aantal uitspraken van Ton Schoonder-beek, directeur MindShare, waaruit o.a. blijkt dat Retecool inderdaad op verzoek van MindShare het topic heeft verwijderd.
Adformatie 22, p.19:
Een erg pijnlijke vertolking van Donna Summer’s hit “She works hard for her money”. Het oordeel van ad-adicts-dorpspomp Adland (ad-rag) over de promotiefilm van MindShare is keihard. Maar de Band Aid-achtige clip maakt MindShare dezer weken het meest besproken mediabureau ter wereld. Het regent reacties bij de Adformatie-redactie. ‘Je hoopt dat ze het als parodie bedoelen, maar ik hen bang dat ze bet echt menen!’, mailt een creative director van TBWA Neboko. ‘Op dit soort momenten ben je weer blij dat je werkt waar je werkt’, meldt een director van concurrent Carat.
Directeur Ton Schoonderbeek van MindShare kent die reacties. Maar hij kreeg ook felicitaties. ‘Overal vandaan, uit Australie, de VS, Chili, Vietnam.’ Hij maakte de film samen met Marc Pos van Brand New Telly Industries voor de Europese MindShare-conferentie ‘Fame & Money’ in Barcelona eind mei. In plaats van de ‘duffe powerpointpresentatie’. ‘En het gaf ons de kans om allemaal samen iets leuks te doen, nu we zo veel nieuwe mensen hebben.’ Dankzij nieuwe klanten als Unilever en Nestle groeide zijn bedrijf van 50 naar 75 man. ‘We hebben zelf de tekst geschreven, zelf alles gezongen.’ Op drie, vier professionele dansers na spelen alleen eigen mensen mee. Producent Brand New Telly is van Mindshare, dus de out of pocket-kosten bleven beperkt tot ‘een paar duizend euro’. Enthousiaster kan Schoonderbeek nauwelijks zijn. ‘Het filmpje is al 41 duizend keer gedownload. Het is een virale campagne voor onze eigen fame in de global communication industry.’ En voor de macht van het mediabureau.
Het ‘humoristisch’ bedoelde webmagazine Retecool serveerde de film als ‘uberfoute company promofilm’. Maar na een belletje van de online-afdeling van MindShare, die Retecool er op wees aan welke kant bun boterham wordt gesmeerd, verwijderde Retecool de ongunstige posting van de site. ‘We zijn tenslotte een commerciele partij voor hen’, bevestigt Schoonderbeek.
En ja, natuurlijk zendt Mindshare zijn promo in voor Beste Mediastunt bij de volgende Amma’s.
Het eind van het liedje is dat Retecool gezichtsverlies heeft geleden dat zich nog lang zal wreken (het zal – a la de Reddion/Axe-kwestie – nog jarenlang worden opgerakeld), en tegelijkertijd hebben ze bij MindShare buikpijn van het lachen over het succes.
Simpele conclusie: MindShare heeft Retecool ongenadig als speelbal behandeld. Lekkere commerciële verhoudingen zijn dat.
En dit voorval bevestigd maar weer dat commerciele weblogs uiteindelijk ook meedoen aan censuur en objectiviteit ondergeschikt raakt aan commerciele belangen.
Hoe hardnekkig zulke veronderstellingen ook in het begin worden ontkend.
Lammert, heb je voort mij nog 3 voorbeelden?
Adverteerders en mediabureaus maken op dit moment dankbaar gebruik (of moet ik zeggen misbruik?) van de onervarenheid van weblogs. De weg naar commercie zal voor weblogs met vallen en opstaan gaan. Websites als Geenstijl en Retecool lopen wat dat betreft voorop en zullen daardoor ook de meeste fouten maken. Zolang we deze fouten herkennen en bespreken is dat een prima leerschool voor andere weblogs met commerciele ambities. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee!
Leuke film, roept positieve associaties op voor Mindshare. De emails van andere directors, ach dat is ‘het wereldje’…
Of het ‘ethisch verantwoord’ is om zo’n clip te maken…is de discussie op diverse weblogs in binnen- en buitenland. Tja, met zulke teksten worden weblogs inderdaad nooit als volwassen media gezien. (en dat moet je misschien ook helemaal niet willen)
Leuk initiatief van Mindshare.
Correctie.
Het is intussen 63000 keer bekeken….
Ik snap dat mijn uitspraken kort door de bocht zijn. Maar ik wil alleen duidelijk maken dat we onze ogen er niet voor moeten sluiten.
Tuurlijk zijn er mensen die objectief blijven en daar heb ik dan ook alle respect voor. Maar ik vind het opvallend (althans ik had het niet verwacht) dat een weblog als Retecool zich zo heeft laten gebruiken door MindShare. Ik ben het dan ook met Marco eens wanneer hij zegt dat we deze fouten moeten herkennen en bespreken en dat het een prima leerschool is voor andere weblogs met commerciële ambities.
Wat ik bedoel met mijn uitspraak “Hoe hardnekkig zulke veronderstellingen ook in het begin worden ontkend.” is dat men de neiging heeft om in het begin dergelijke ontwikkelingen te negeren/ontkennen. Ik vind dat je bewust moet zijn van dergelijke voorvallen wanneer je besluit adverteerders/ financiers aan te trekken binnen je project en niet je ogen ervoor te sluiten.
Het is en blijft een heikel punt. In hoeverre behoudt je je eerlijkheid/objectiviteit en loop je de risico om adverteerders te verliezen (b.v. Quote) en in hoeverre geef je eraan toe.
Ik vind het eerlijk gezegd niet verrassend dat *juist* Retecool zich zo laat gebruiken. Retecool, GeenStijl en consorten zijn uit op herrie, maar alleen als ze er zelf beter van worden. Principes zijn daarbij alleen lastig…
principes… tja, als je in een uithoek van europa op het strand ligt heb je geen zin om te denken over principes, dan wil je alleen nog maar een myhtos bestellen.
Ik heb zo maar het vermoeden als ik in NL was geweest, het waarschijnlijk anders was gelopen. Nu is het in ieder geval mosterd na de maaltijd om nog m’n gelijk te gaan halen en lijkt het me beter om gewoon verder te gaan.
63.000 downloads betekent niet automatisch ‘succes’. Of je moet ‘hé moet je kijken wat een bagger’ positief vinden.
Ik begrijp het nu een stuk beter. Maar het filmpje is niet verwijderd. Dus er zijn kennelijk mensen die denken “hé, dit werkt!”
Als het weg zou zijn, heeft heel medialand opeens niks meer te doen. Dan moeten ze weer aan het werk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!