Return of the samurai
‘De gemiddelde marketeer is niet meer dan een leverancier van een standaardproduct geworden’
SEO is overrated. SEA is overrated. Email marketing is overrated. Copywriting is overrated. Tactieken zijn overrated. Want specialist worden in een tactiek is niet zo moeilijk als je jezelf er in vast bijt.
Geloof me. In de afgelopen 15 jaar heb ik meerdere keren door de hoepel gesprongen. Door de SEO-hoepel, het SEA-springtouw, de copywriting-carousel. Het zijn niet de tactieken die zorgen voor duurzame groei; het zijn de feedback-loops tussen de mindset, methodes en gewoontes die zorgen voor duurzame groei.
En er is een schreeuwend tekort aan marketeers die in staat zijn deze werelden met elkaar te verbinden. Verbanden te leggen. Te schakelen tussen high level strategie en fijnmazige executie. En om met de woorden van Forbes ‘most influential CMO’ Mayur Gupta te spreken:
“Groei is niet zozeer een tactiek, het is eerder een framework.”
Ik zie het aan de vacatures die dagelijks voorbij komen in m’n timeline. Iedere scale-up en groeiend mkb-bedrijf is naarstig op zoek naar schapen met 5 poten die kunnen bouwen, ontwikkelen, coördineren, strategie kunnen vormen én de executie kunnen doen.
Good luck with that.
Feit is dat dit slag marketeers niet ontstaan tijdens hun opleiding. Ze ontstaan door te doen. Door te ontdekken. Door te falen. Op hun bek te gaan. Fouten te maken. Om te vallen. Op te staan. Door te gaan. Te proberen. Te experimenteren. Te leren. Te verwonderen. Te groeien. En na verloop van tijd te beseffen dat we met al die kennis die we hebben vergaard maar eigenlijk bar weinig weten.
We weten alles over SEO, maar eigenlijk weten we niks.
We zijn een ster in SEA, maar eigenlijk weten we niks.
We zijn the master of the universe in copywriting, maar eigenlijk weten we niks.
En we weten niks omdat de kennis die we hebben vergaard, naja… bestaat uit kennis en uit vaardigheden gekoppeld aan deze kennis. En dat zijn vóór 80% vaardigheden in dienst van tactieken. Die overige 20% moeten we verdelen over vergaderingen, het up to date houden van kennis, het beantwoorden van e-mailtjes en schrijven van uren.
Met andere woorden: de gemiddelde marketeer is niet meer dan een leverancier van een standaardproduct geworden. Een commodity.
Terwijl de markt vraagt om marketeers die je als strategisch partner kunnen helpen stappen te zetten in marketinginnovatie en transformatie.
Dat is een slag marketeer dat niet ontstaat in de schoolbanken, een traditionele opleiding of een Udemy course. Het is een slag marketeer dat met z’n poten in de marketing loopgraven staat en beseft dat hij, of zij, pas verder komt als hij af en toe op kan stijgen om het slagveld te overzien en vervolgens weer met beide benen op de grond belandt om kameraden te leiden, te dienen en te inspireren.
Met aanpassingsvermogen, integriteit en discipline én gelijkgestemden waar hij of zij zich aan kan spiegelen.
Kernwaarden zoals de Samurai hadden. Die zich ruim 1000 jaar succesvol hebben gehandhaafd door zich continu aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Laten we daar een voorbeeld aan nemen. Meesterschap over tactieken. Met het vermogen ons aan te passen aan een veranderende wereld. Met integriteit om waarde toe te kunnen voegen aan onze omgeving. Om te leiden en te dienen.
Niet als SEO-specialist, maar als Marketing-samurai.