Reverse engineering, kans of bedreiging in 2006?

30 december 2005, 11:45

Steeds vaker stuit ik bij het zoeken op Google op een AdSense-fuik. Irritant voor mij, maar ook voor Google. Immers, wat blijft er over van de ?optimale gebruikservaring? als h?n programma?s deze rotzooi faciliteren?

Ik moest hieraan denken toen ik in De Zaak een uitspraak van Durk Jan de Bruin las. Hij vertelde dat je door middel van ?reverse engineering? niet alleen AdWords bij je handel kunt zoeken, maar ook handel bij je AdWords. Zo had een vriend van hem gemerkt dat ?kaviaar? nog niet verkocht was. Meteen een webshop geopend en het spul is niet aan te slepen.

Definitie Wikipedia

De anekdote was leuk genoeg om ?reverse engineering? eens nader te bekijken. Wikipedia zegt er dit over:

Reverse Engineering is het onderzoeken van een product (meestal een stuk software of een communicatieprotocol) om daaruit af te leiden wat de eisen zijn waaraan het product probeert te voldoen, of om de preciese interne werking ervan te achterhalen. Mogelijk (maar zeker niet uitsluitend) met het doel een concurrerend product te ontwerpen.

Definitie Google

Ook ?reverse engineering adwords? leverde bij Google een interessant resultaat:

U stemt ermee in om de broncode van alle services, software en documentatie van Google niet te wijzigen, aan te passen, te vertalen, te gebruiken om afgeleide producten te maken, te decompileren, te onderwerpen aan reverse engineering, te ontleden of op enige andere wijze te proberen de broncode af te leiden.

De vorige alinea komt uit de AdSense-voorwaarden. Blijkbaar wil ook Google het gelazer met AdSense-accounts tegengaan. Het zou me niet verbazen als na de penalties voor AdWords-misbruik ook AdSense-accounts binnenkort op grote schaal aan de beurt zijn. Ondertussen blijft het een sport keywords te vinden die relevant zijn voor je ‘handel’ en betaalbaar bovendien.

Tips voor starters

Wil je in 2006 voor jezelf beginnen, denk dan eens aan de volgende artikelen voor je webshop:

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

7 Reacties

    nikao

    geen vuurwerk online te koop?.. zal wel met regelgevingen te maken hebben. Lijkt me toch redelijk voor de hand liggend om dat online aan de man proberen te slijten


    30 december 2005 om 12:01
    Karel Kolb

    Nikao, het verbaasde mij ook. Lijkt me toch bij uitstek geschikt om vanuit je luie stoel online te bestellen. Landelijke vuurwerkverkopers als Halfords zouden hier wel mee uit de voeten kunnen.


    30 december 2005 om 12:40
    Dave

    Je heb nog een dag (en een paar uur) om je vuurwerk webshop op te zetten 🙂


    30 december 2005 om 12:53
    Karel Kolb

    Even voor alle duidelijkheid: de drie tips betreffen artikelen waar niet of nauwelijks AdWords voor bestaan.


    30 december 2005 om 13:45
    Bart Kappenburg

    Zie inhoudsbeleid google:

    Vuurwerk/pyrotechnische artikelen:

    Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen waarin reclame wordt gemaakt voor vuurwerk en pyrotechnische artikelen


    31 december 2005 om 09:47
    Bart Kappenburg

    O, en ik dacht iets moois gevonden te hebben: Whiskey…

    Helaas, ook google is hier streng op:

    Alcohol

    Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen waarin reclame wordt gemaakt voor bier en sterke drank.


    31 december 2005 om 09:48
    Karel Kolb

    @Bart

    Opmerkelijk, in Nederland is reclame offline voor bier en vuurwerk toch geen probleem. Vraag me af of Heineken dan geen AdWords mag plaatsen?

    @Dave

    Tja, dit zal ook in Nederland wel (snel) te vinden zijn. Zoals altijd zullen straks de goeie bloggers wel weer onder de kwaaie lijden denk ik.


    31 december 2005 om 11:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!