Ricardo Semler: “Nederland is klaar om militaire hiërarchie en bedrijfscultuur achter zich te laten”

17 juni 2014, 11:30

Op 24 juni a.s. is Ricardo Semler in Nederland voor een crowdfunded optreden, georganiseerd door De Baak en Live on Demand. Bij een besloten event eerder dit jaar, spraken de mensen van Live on Demand Ricardo al en stelden zij hem 5 vragen. Zie de video's voor de volledige antwoorden!

Hoe lang duurt het om een Semco-stijl transformatie te doen?

“Dat is zo gebeurd. Het zit al in je DNA. Het is niet moeilijk iets te doen dat je leuk vindt, als het jou uitkomt en op je eigen manier. Van de andere kant: mensen opleggen wat ze moeten doen, wanneer ze het moeten doen en hoe ze het moeten doen, dat is veel lastiger.”

De Semco-stijl gaat over vrijheid, transparantie en geluk… is het niet te mooi om waar te zijn?

“Het is zeker te mooi om waar te zijn. Je hebt gewoontes, die houden je tegen! Je moet begrijpen dat het niet gaat om opdrachten uitvoeren, maar om dingen voor elkaar krijgen. Maar om dat te beseffen en je gewoontes daarop aan te passen, heeft veel tijd nodig…”

Vraag 3: Kan elk bedrijf zoals Semco worden?

“Natuurlijk. Semco is gewoon een bedrijf met een paar duizend werknemers, verspreid over verschillende locaties, niets bijzonders. Waar het bedrijf zich in onderscheidt, is de flexibiliteit. Waar staan het bedrijf en jij als medewerker over vijf jaar? Geen idee.”

“Ook dit is niet bijzonder. Maar de vraag is: wie heeft hier belang bij? Dat zijn niet de machthebbers die met jaarcijfers het bedrijf jaren vooruit plannen. Zij gaan geen veranderingen doorvoeren die hen uiteindelijk overbodig maken.”

Hoe past Semco-stijl bij de Nederlandse bedrijfscultuur?

“Nederlanders hebben altijd al gebruikgemaakt van gezamenlijk management. Wat ik me heb gerealiseerd, is dat het veel slimmer is om de afstanden tussen mensen van beneden tot boven in je organisatie klein te houden. Dat kan bij de Nederlanders heel makkelijk. Ik denk dat de Nederlanders daarmee helemaal klaar zijn om het verleden van een militaire hiërarchie en bedrijfscultuur achter zich te laten en samen verder te gaan.”

Wat zijn de meest voorkomende misverstanden over Semco-stijl?

“Mensen denken dat het makkelijk is. Ik bepaal wat ik doe, wanneer ik het doe, hoe ik het doe en wat ik er mee verdien. Dat lijkt leuk. Wat mensen over het hoofd zien, is dat het gepaard gaat met verantwoordelijkheid. Eerst kon je het bedrijf de schuld geven als je je werk niet leuk vond of er iets niet goed ging. Nu ben je opeens zelf verantwoordelijk. Jij hebt het bepaald. Jij doet het goed… of niet. Dat besef heeft tijd nodig. Maar uiteindelijk kun je dan toe naar: dit is mijn doel. Doel bereikt… rest van de dag vrij!”

Meer zien van Ricardo Semler?

24 juni is hij in Nederland! Via Marketingfacts krijg je nu 55 euro korting (295 euro ipv 350 euro, excl. BTW). Koop je ticket via http://bit.ly/semler_promo en gebruik code MF!55. Veel plezier!

Voor meer info zie http://bit.ly/ricardo-semler

Wie is Ricardo Semler?

Voor hen die Ricardo Semler niet kennen een kleine introductie in deze managementvernieuwer…

Ricardo Semler (São Paulo, 1959) is de CEO en mede-eigenaar van Semco SA. Het Braziliaanse bedrijf is bekend vanwege zijn radicale en bijzonder succesvolle vorm van corporate democracy. Hierdoor steeg in de jaren tachtig de omzet – ondanks zware economische omstandigheden – in slechts zes jaar van 35 miljoen naar 160 miljoen dollar. Inmiddels bedraagt de omzet ruim vierhonderd miljoen dollar en heeft Semco SA minderheidsbelangen in diverse bedrijven met een totale marktwaarde van negen miljard dollar.

De vernieuwende bedrijfsfilosofie van Ricardo Semler trekt wereldwijd aandacht. Hij staat bekend om het kunnen loslaten van de traditionele manier van ondernemen – niet bang om te experimenteren en radicale beslissingen te maken. Op deze manier ontdekte hij nieuwe succesvolle manieren van bedrijfsorganisaties. In het weekblad Time stond hij in 1994 in de top-100 van jonge leiders en het World Economic Forum nomineerde hem voor de titel 'jonge wereldleider'. Semler beschreef zijn visie in bestsellers zoals Semco-stijl, Maverick en The Seven-Day Weekend.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!