Richard Ruiterkamp (Ampyx Power): “We willen windmolens vervangen door een soort drone aan een touw”

Richard Ruiterkamp (Ampyx Power): “We willen windmolens vervangen door een soort drone aan een touw”

Het is de vraag of je het nog een windturbine kunt noemen. Het project waar Ampyx Power inmiddels al zo’n 12 jaar mee bezig is. Het resultaat lijkt meer op een drone of een vliegtuig, maar komt vast te zitten aan een ‘touw’. Heel anders dan de vertrouwde windmolens die je op dit moment overal ziet. Anders en veel efficiënter. “De buitenste 30 procent van een windturbine-wiek levert meer dan 70 procent van het vermogen op die uit die machine komt. En als je kijkt naar de kosten, dan is 25 procent voor de fundering, die zie je niet en doet ook niks, 20 procent is de paal en dan het eerste deel van de wiek, dus 70 procent van de windturbine levert maar 30 procent van het vermogen. Als ingenieur gezien, is het dus eigenlijk een stomme machine. Ik dacht: dat kan beter”, aldus Richard Ruiterkamp, oprichter en cto van Ampyx Power.

Hij bedacht een constructie waarbij alles wat geld kost en niks oplevert is verdwenen. Dat betekent: de fundering, de paal en een groot deel van de huidige wiek. “Dan hou je dus 30 procent van een windturbinewiek over. Dat is een soort vliegtuigvleugeltje. Door daar een touwtje aan te knopen en hem te gebruiken als een soort vlieger kun je dat ding hetzelfde patroon laten vliegen, op een veel grotere afstand. Wij draaien hele grote rondjes in de lucht en daarmee simuleren we dezelfde baan als de 30 procent van een windturbinewiek. Dus met 90 procent minder materiaal hebben we dezelfde output.”

“E.ON faciliteert testcentrum in Ierland”

Veel mensen zijn nog sceptisch, maar inmiddels heeft Ampyx Power aangetoond dat de theorie ook daadwerkelijk werkt in praktijk. Op dit moment wordt er gebouwd aan een model met een spanwijdte van circa 12 meter. “Die levert ongeveer 250 kilowatt aan vermogen op, dus pak hem beet genoeg voor 250/300 huishoudens. Dat is nog steeds een tussenstap. We willen naar een 2 megawatt turbine toe die overeenkomt met de huidige windturbines. Daarmee kun je echt impact maken. We hebben recent een eerste klantcontract getekend met E.ON, de grote Duitse energieleverancier. Zij hebben een aantal windparken op zee en die naderen het einde van hun levensduur.” De verwachting is dat elke windmolen uit die parken vervangen kan worden door een 2 megawatt vlieger.

De eerste stap in de richting zal een kleiner model zijn dat in 2018 in Ierland zal gaan vliegen. “E.ON faciliteert ons testcentrum in Ierland. Je kan op papier aantonen dat je voldoet aan alle voorwaarden, maar dat is papier. Je hebt vele honderdduizenden vlieguren nodig om aan te tonen dat het ook werkelijk zo is. Die honderdduizenden draaiuren wil je niet doen in een gebied waar ook mensen komen. Zo'n gebied hebben we in Ierland gevonden. Daar gaat ons 250 watt-model vliegen en in 2020 gaat het 2 megawatt-model vliegen. Daarna gaat het draaien voor de kust van Schotland om aan te tonen dat het ook offshore werkt. En in 2020/2023 gaan we vervangen.”

Mits alle verwachtingen uitkomen natuurlijk. Op dit moment werken 48 man bij Ampyx Power. Er zit al 22 miljoen euro in het project, waarvan op dit moment zo’n 17 miljoen is uitgegeven. “Als we het contract met E.ON uitdienen dan zijn alle investeringen in één keer terugbetaald.”

“De korte termijn is gaan regeren in dit soort innovatieprocessen”

Slechts een klein deel van het geld waar Ampyx Power mee werkt komt van traditionele investeringsmaatschappijen. “50 tot 60 procent komst uit subsidie, giften, leningen en alle soorten van innovatiemogelijkheden. En 40 procent is extern kapitaal met aandelen. Daarvan is 70 procent crowdfunding en 30 procent familie en investeringsfondsen. Crowdfunding is voor ons dus zeer substantieel gebleken. We hebben wel grote investeringsbedrijven aan boord gehad, maar de ontwikkeltijd is te lang gebleken. Ook al hebben we uiteindelijk maar 1 procent van nieuw te bouwen groene energie, dan heb je het over een belachelijke hoeveelheid omzet per jaar, maar zelfs dat is dat voor professionele fondsen niet haalbaar. Ze zijn zo gestructureerd dat ze ergens 5 tot 8 jaar inzitten en dan moeten ze een exit hebben. Je kunt dus zeggen dat de korte termijn is gaan regeren in dit soort innovatieprocessen.”

Of het hele project afgerond en draait voordat Ruiterkamp zijn pensioen heeft gehaald is nog maar de vraag. “Om een nieuw type windturbine te ontwikkelen heb je tussen de 5 en 10 jaar nodig. Daar zijn gewoon handboeken voor en zelfs dan duurt het zo lang. Airbus wil bijvoorbeeld ook een nieuw type vliegtuig gaan ontwikkelen en hun eerste schatting is dat ze daar 30 jaar over gaan doen. Wij zitten daar tussenin.”

En ondertussen zit de concurrentie ook niet stil. Al lijkt Ruiterkamp zich daar weinig zorgen over te maken. “Een heleboel van die bedrijfjes zitten in het stadium waar wij 8 jaar geleden zaten, die zijn veel later begonnen. (..) Onze grootste concurrent, Makani, is in 2013 door Google gekocht en die hebben hun budgetten wel geregeld. Daar waren we bezorgd over, maar ze worden in de Google-mal gedwongen en dat hoeft niet persé goed te zijn voor je bedrijf.”

En dus ziet Ruiterkamp de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Uiteindelijk is mijn afrekenmoment als ik onder een Boeing 737-achtig vliegtuig aan een touwtje sta en kan zeggen het doet het. Dat betekent niet dat daarmee het bedrijf ook klaar is, maar ik denk wel dat daar de grens ligt waar ik zeg dit vind ik nog interessant.”


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Een loffelijk initiatief
    Had Wubbo Okkels ook niet zo iets dergelijks?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.