Robert Scoble over de nieuwe wereld van virtual reality #TNWeurope

26 mei 2016, 11:39

Robert Scoble heeft het goed voor elkaar. Deze technologiegek vliegt de wereld rond om invloedrijke leiders van technologiebedrijven te interviewen en de heetste startups te bekijken. Zijn verhalen staan dan ook bol van de inspirerende voorbeelden. Dat is ook wat je in dit artikel kunt verwachten. Geen doorwrochten verhaal, wel inspirerende voorbeelden.

“We’re about to enter a fourth user experience”. Dat is hoe Robert Scoble zijn verhaal begint. Zijn punt is duidelijk. Daar waar we op techonologiegebied nog altijd onze mond vol hebben van mobiel, staat de volgende revolutie te trappelen om zijn entree te maken. De titel van zijn presentatie is dan ook “Beyond mobile: interacting with and experience the virtual world”.

Virtual reality is dus de nieuwe manier van het interacteren met de wereld. De eerste manier waarop we interactie hadden met computers was in ‘character mode’ met DOS. De grafische user interface van Windows en Mac betekende een revolutie en maakte computers vele malen toegankelijker. De derde revolutie was die van smartphones en tablets: ’touch’. Volgens Scoble wordt virtual reality dus de vierde revolutie.

VR: de wereld begrijpen

Eén van de revoluties van virtual reality en 3d is dat het een hele rijke manier is om de wereld te verkennen. Als je nu aan Siri vraagt hoeveel mensen er ergens ingecheckt zijn op Foursquare, dan weet Foursquare dat, en kan dat via een API wordt doorgegeven aan Siri. Maar Siri heeft veel tijd nodig om de commando’s van de gebruiker te begrijpen. Siri moet het doen met jouw stem en jouw vraag. Die zijn niet altijd even duidelijk.

VR schrijft de ‘vraag’ terwijl je zoekt. Door situaties te scannen kan er veel meer informatie en context worden meegegeven en is het voor software veel sneller duidelijk wat de vraag is.

Een indrukwekkend, maar vooral ook erg laagdrempelig, voorbeeld is dat van Google Tango. Het is een softwareproject van Google, dat ruim 2 jaar in de maak is. Met de technologie is het onder meer mogelijk om ruimtes in te scannen met een smartphone of tablet. Vervolgens kun je deze 3D-scan ook bekijken en in 3D verkennen.

Interact with the world as we walk around

Drones, robots, evenals virtual en mixed-reality glasses scannen de wereld met sensoren. Zo leren ze de wereld te begrijpen, terwijl je er doorheen loopt.

VR als verrijking: mixed reality

Virtual reality maakt het mogelijk dat er objecten worden toegevoegd aan de ‘echte wereld’. Augmented is een term die velen van jullie zullen kennen. Het is de meest basic vorm van het verrijken van de realiteit. Een mooi voorbeeld is dat van CAT (Capterpillar), dat VR gebruikt om virtuele instructies te geven. Het assisteert zo monteurs bij het controleren en repareren van machines.

VR als manier van interactie

Verrijking gaat over het toevoegen van objecten aan de realiteit. Dat hoeven niet alleen objecten te zijn, maar dat kunnen ook interfaces zijn. Dit is een belangrijke pijler van de vierde revolutie waar Robert eerder in dit verhaal naar verwees. We gebruiken ons lichaam, en onze ogen, om software aan te sturen, en niet meer een apparaat als de muis.

Magic Leap Glass is een van de VR-apparaten die laat zien wat er mogelijk is op dit vlak. Het trekt de user interface naar de echte wereld. Middels gestures, daar waar we Magic Leap van kennen, wordt het virtuele beeld bestuurd. Zo zie je in de video hoe de gebruiker een e-mail opent en een video oproept.

Een andere indrukwekkend voorbeeld wat Robert aanhaalt is Eyefluence. Het is een apparaat met geavanceerde oogsensoren. Daarmee maken ze het mogelijk om interfaces te besturen, zoals te zien is in onderstaande video.

Tilt Bush is een ander gaaf voorbeeld wat Robert laat zien. Het is een applicatie, ontwikkeld door Google, waarmee je in 3D kunt schilderen. De applicatie is gemaakt voor de HTC Vive, volgens Robert op dit moment het beste VR-apparaat.

De Oculus Rift van Facebook laat ook de potentie zien van virtual reality voor het spelen van spelletjes. In deze video zie je hoe je op deze manier kunt tafeltennissen met iemand aan de andere kant van de wereld.

Verrijking betekent ook het toevoegen van objecten aan de realiteit. Microsoft gooide op dit gebied hoge ogen tijdens de presentatie van haar HoloLens. Een erg indrukwekkende toepassing. Het vereist immers dat software de realiteit begrijpt en begrijpt welke objecten hij ziet en hoe ze op de omgeving reageren.

De HTC Vive, Magic Leap Glasses en Oculus Rift zijn op dit moment de grote namen. De mogelijkheden zijn op dit moment nog beperkt, de prijzen hoog. Maar de ontwikkelingen die Robert laat zien geven aan hoe snel VR zijn intrede zal gaan doen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!