Hoe meet je ROI bij influencer-marketing?

18 februari 2021, 14:00

De laatste, meest belangrijke stap van elke influencer-marketingcampagne is het analyseren van de resultaten. Dit helpt jou bij het bepalen van de juiste influencers en de hoogte van het budget voor de volgende campagne. Hoe doe je dit? En welke data moet je hiervoor gebruiken? Dat hangt af van het doel!

Naamsbekendheid vergroten

Influencers worden vaak ingezet om interactie met een nieuw publiek te krijgen: met social media kun je mensen bereiken die je normaal niet zal bereiken met banneradvertenties of buitenreclame. Wanneer zichtbaarheid het voornaamste doel is, zijn er twee essentiële statistieken binnen sociale media: het totale aantal impressies en het aantal unieke gebruikers die de post gezien hebben (in andere woorden: bereik).

De statistieken:

  • Impressies
  • Bereik
  • Aantal nieuwe bezoekers op de website

Het is belangrijk te onthouden dat het aantal volgers van een influencer niet automatisch aangeeft hoeveel mensen er met een post bereikt worden – helemaal nu veel influencers met een daling in hun bereik te maken hebben. Het goede nieuws is dat een content creator met een bedrijfsaccount of makersaccount, heel gemakkelijk de impressies en het bereik van elke afbeelding kunnen bekijken. Zij kunnen een bedrijf laten weten wat het verwachte bereik is voordat een campagne start. Achteraf kunnen zij een screenshot nemen van de echte resultaten en deze met het bedrijf delen.

Als je een influencer-marketingplatform gebruikt, is het mogelijk om zowel het verwachte bereik als het echte bereik te zien op een dashboard. Dit is praktisch wanneer je met meerdere influencers tegelijk werkt.

Imago van het bedrijf verbeteren

De statistieken:

  • Het aantal likes
  • Het aantal reacties en de kwaliteit van de reacties
  • Engagement rate
  • Cost per engagement – kosten per interactie
  • Het aantal nieuwe volgers
  • Aantal geposte foto’s

Wanneer het jouw doel is om aansluiting met jouw (potentiële) klanten te vinden, wil je de focus vooral leggen op engagement-gerelateerde statistieken. Vaak worden de kosten per interactie berekend – dit geeft een goede basis om verschillende kanalen of influencers met elkaar te vergelijken. Daarnaast is het belangrijk om de kwaliteit van de likes en reacties na te gaan: dit verduidelijkt vaak of een hoge engagement door interesse in jouw bedrijf komt, of dat deze via verscheidene hacks is verkregen.

Veel mensen volgen een bedrijf alleen wanneer ze echt interesse hebben in wat het bedrijf doet en het bedrijf interessante content heeft. Het aantal volgers van een bedrijf is dan ook een goede indicator hiervoor. Dit is natuurlijk wel alleen in het geval dat het volgen van een bedrijf geen vereiste was voor deelname bij een giveaway!

Het doel van een campagne kan ook het vergaren van mooie content door gebruikers zijn – die zij op hun eigen kanaal posten en/of die het bedrijf kan gebruiken. De meest belangrijke waarde is dan natuurlijk hoeveel foto’s er voor het bedrijf gepost worden. Dit houdt je het beste bij door de hashtags van het bedrijf te volgen, evenals het in de gaten houden van de posts waarin het bedrijf getagged wordt.

Stimuleren van sales

De statistieken:

  • Het aantal webpaginabezoeken
  • Het aantal transacties en de gemiddelde waarde per transactie
  • De toename in sales
  • De return of investments (ROI)

Voor producten die online verkrijgbaar zijn, is het vrij gemakkelijk om die statistieken te meten: speciale links of promotiecodes zijn eenvoudige manieren om de impact van elke influencer te meten wanneer het gaat om website bezoeken, aantal transacties en sales.

1) Gebruik UTM-tags

Gebruik deze tool om eenvoudig een tagged URL te creëren en de resultaten per kanaal, campagne en medium via Google Analytics te bekijken. Tip: je kunt de naam van de influencer als trefwoord gebruiken – zo weet je exact hoeveel bezoekers of sales elke influencer genereert.

De tagged URL is vrij lang. In een blog kan je dit makkelijk verbergen in een tekst link. Op Instagram kan een influencer de link aan zijn/haar bio toevoegen en ernaar refereren in een story of post (“Link in bio!”. Als een influencer meer dan 10.000 volgers heeft, kan hij/zij ook de ‘swipe up’-functie van van een story gebruiken.

2) Gebruik speciale URLs

Vermijd lange URLs, door een speciaal webadres te maken voor de influencer(s) die weer doorverwijst naar de UTM-tagged URL. Dit geeft je exacte informatie over de hoeveelheid bezoekers, transacties, en sales die per post gegenereerd worden.

Mocht Google Analytics iets te intimiderend zijn voor jou, kan je de kliks ook meten via bit.ly. Nadat je ingelogd bent, kun je hier een eigen link creëren – dit ziet er vaak veel beter uit dan een link zoals /l8d4qwy, en volgens bit.ly levert het bovendien 34 procent meer kliks op.

3) Maak een persoonlijke landingspagina voor de influencer

In het geval van langdurige samenwerkingen, kan het bedrijf een persoonlijke landingspagina aanmaken voor de influencer. Hier kan de content creator zijn/haar ervaring met het product delen. Een landingspagina met de inzichten van een specifieke influencers, is aantrekkelijker voor de volgers van de influencer dan een normale bedrijfspagina – helemaal als hier ook nog een speciale korting te vinden is!

4) Creëer een speciale kortingscode voor de influencer

Mocht jouw webshopplatform het toelaten, is een van de makkelijkste manieren om sales te stimuleren het aanmaken van unieke promotiecodes voor de influencer. Hoe beter de aangeboden korting is – zelfs al is het voor een korte periode – hoe gemotiveerder de influencers zijn om het te delen. Zij bieden hiermee namelijk waarde aan hun volgers.

Immense groei doorgemaakt

Influencer marketing heeft de afgelopen jaren een immense groei doorgemaakt en de tools lijken hier nog niet op aangepast te zijn – het meten van resultaten is nogal omslachtig, gecompliceerd en niet precies genoeg.

Op hetzelfde moment, is het duidelijk dat het werkveld zich constant blijft ontwikkelen en er komen steeds meer interessante tools. Naast de nieuwe oplossingen van Google en Facebook, bestaan er verschillende influencer-marketingplatformen die een goed overzicht geven in campagnestatistieken. Winkelen via Instagram wordt steeds meer gebruikt en er zijn meerdere andere tools voor fashion influencers zoals Snapppt en LIKEtoKNOW.it. Wij kijken uit naar de volgende spannende ontwikkelingen!

Lisa Lieke
Country Manager bij Promoty

In 2020 heb ik Promoty in Nederland mogen lanceren en inmiddels is dit uitgegroeid tot een functie die zich spreidt over de gehele Benelux, Duitsland en UK. Zelf heb ik een passie voor het creëren van authentieke influencer marketing campagnes, met een focus op ROI en wederzijds respect.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!