RSS-marketing: een treetje hoger dan e-mail
Het artikel over RSS-marketing in Tijdschrift voor Marketing waarin Jeanne Jennings (o.a. ClickZ) en Robert Rebergen (E-village) toelichten waarom RSS een interessant medium kan zijn voor marketeers, staat nu ook online bij marketingonline.nl (via: dialogamigo.nl).
Interessant feit is dat E-village meldt dat ze vanaf 1 januari een test hebben lopen met RSS-marketing bij een online boeken- en cd/dvd-winkel (Bol.com?). De online winkel gaat RSS toepassen in combinatie met profielen. De klant kan dan zelf aangeven in welke genres hij interesse heeft; nieuwe uitgaven en andere relevante meldingen in dat genre worden dan automatisch gemeld in de RSS-feed.
Iemand toeallig als gebruiker betrokken bij deze test?
Interestink, maar het artikel slaat twee punten/gevaren over:
1. je kunt de gebruiker niet automatisch aanmelden. Hij zal een RSS-feed echt met de hand moeten activeren, terwijl e-mail marketing ook via inschrijvingen op beurzen, websites, acties, partnerprogramma’s noem maar op te initiëren valt. Je zult dus veel meer moeite moeten doen om de consument uberhaupt te bereiken. Is het in marketingopzicht dan nog wel een treetje hoger dan e-mail?
2. Gevaar van information overload. Wat als men straks 200 of 300 headlines per dag binnenkrijgt op RSS? Scannen van de headlines is er dan ook niet meer bij. Best kans dat straks de meeste readers een onderscheid gaan maken, zodat je belangrijkste feeds op de homepage/soortgelijks komen, en de rest in de “door te nemen als ik tijd heb”-lijst daarachter. Daar gaat je RSS-voordeel.
Is inderdaad een test die wij (bol.com) met E-Village aan het opzetten zijn, maar nog niet “live” is, laat staan dat er al resultaten te melden zijn.