RSS-reclame vaak problematisch
RSS-reclame doet langzaam maar zeker zijn intrede. Er verschijnen steeds meer diensten die advertenties meegeven in RSS-feeds. Velen daarvan zijn gebaseerd op het Google Adsense-model: op basis van de content in RSS-feeds wordt bepaald welke advertenties getoond worden.
Dat is allemaal aardig, maar wat als in een RSS-feed nauwelijks content wordt meegegeven? Dan wordt het toch wel erg moeilijk om een relevante advertentie te vinden. Dit werd vandaag bevestigd door de RSS-feed van Emerce. Bij een artikel over het betreden van de Chinese markt door PSV, werd een boek aanbevolen dat iedere Emerce-lezer volstrekt koud zou laten: een rapport over de voedingskundige waarde van plantaardige di?ten in rurale Chinese gebieden.
Het voorbeeld toont aan dat targeted advertising op basis van RSS-content ondoenlijk is, wanneer die content zelf zeer beperkt is. Zonder content valt er immers weinig relevants bij te zoeken. Emerce geeft slechts 1 a 2 zinnen mee in zijn RSS-feeds, en staat daarin niet alleen. Een steekproef onder de RSS-feeds die ik volg, levert de volgende getallen op:
68% geeft slechts 1 of 2 regels tekst mee
14% geeft 3 tot 5 regels tekst mee
18% geeft het gehele artikel mee
Het is te verwachten dat die 68% – waar ook Emerce onder valt – het heel moeilijk zal krijgen om relevante advertenties te kunnen integreren.
Het is extra brandstof voor een al langer lopende discussie onder RSS-fanaten: moet je de bezoeker met een teaser naar de site te leiden, of moet je ze direct alle content bieden?
Ah! Eindelijk doet ie het. Ik heb al enkele weken geleden het Amazon Associates plan geactiveerd in Feedburner, maar tot op heden had ik nog geen advertentie gezien. Dat Chinese Nutrition-boek slaat natuurlijk helemaal nergens op in deze context. Probleem is ook, denk ik, dat Amazon geen Nederlands leest. Ik zal eens wat andere Amazon catgeorieen proberen. Wie heeft er ervaring met andere RSS advertentie-programma’s?
Het probleem zit niet in de beperkte content, maar in de manier waarop het soort advertenties wordt bepaald (en in dit PSV-voorbeeld speelt taal ook een belangrijke rol). Op websites met veel content/artikelen staan ook “vreemde” advertenties. Als je steeds over één onderwerp schrijft zal het “Adsense-model” redelijk aan de verwachting omtrent targeted advertising voldoen, maar met veel onderwerpen zitten er regelmatig vreemde advertenties tussen. Mooi voorbeeld: vandaag op DutchCowboys 4 “vreemde” advertenties: De leukste vrijgezellen, leuke vrouwen ontmoeten, Mens en Relatie en Learn Dutch. Deze advertenties verwacht ik niet bij een website over interactieve marketing.
Amazon geeft inderdaad de meest onzinnige advertenties mee en ik ben (was) benieuwd of ze in een Engelstalige webfeed betere resultaten geven. Het bericht van Jeremy geeft weinig hoop. Het wordt tijd voor Google om Adsense voor RSS aan te bieden….
Dat is inderdaad een mooie oplossing. Ik zie wel bij elk bericht dezelfde advertentie, toeval?
En “gewoon zelf doen” is voor mij is niet weggelegd (of ik moet een cursus “Hoe hack ik Blogger” nemen).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!