Ruim vijfenzeventig voordrachten voor Marketeer of the Year

4 februari 2021, 15:00

Vakjury’s Dutch Marketing Awards aan de slag met voordrachten, 22 april uitreiking

Na het sluiten van de aanmeldingsmogelijkheid voor de Dutch Marketing Awards afgelopen maandag hebben de organisatoren meer dan hondervijftig personen en bedrijven op de longlist. Een record. Het uitzoeken wordt een flinke kluif voor de verschillende vakjury’s. Met name in de categorie ‘Marketeer of the Year’ is het drukker dan ooit. Kennelijk leven we in een tijd die wel wat awesomeness in de spotlights wil zetten.

De mooiste marketingvakprijs die je in Nederland kunt winnen is gelijk één van de lastigste qua uitzoekwerk, want anders dan bij veel andere awards het geval is, wordt gekeken naar de hele bedrijfsvoering en strategie áchter de marketing-executie. Een Gouden Loekie uitreiken is wat dat betreft iets makkelijker dan een marketingaward toekennen. De vraag is dus ook of je echt gelukkig moet zijn met de ruim honderdvijftig inzendingen die er dit jaar binnenkwamen voor een hoofdprijs in één van de zeven categorieën want ‘de case’ moet vaak nog worden opgesteld.

‘Marketeers zijn vaak optimisten’

Toch is ‘awardsmanager’ Deborah Schüssel van NIMA heel gelukkig met de hoeveelheid: ‘Je vraagt je vooraf af of een uitzonderlijk jaar als 2020 wel genoeg opvallende marketingcases levert, maar het lijkt alsof de zware omstandigheden voor sommige marketeers juist als een katalysator voor inventiviteit en creativiteit werkte. Dat lazen we ook in het onderzoek dat we verrichten, eerder dit jaar. Marketingprofessionals gaan samen met de bedrijven waarvoor ze werken door een heftige periode en de verschillen tússen bedrijven zijn ook enorm. Voor de één veroorzaakte de crisis een doorbraak die ze nooit hadden kunnen dromen, anderen zagen in een paar weken álles ineenstorten waar ze jaren aan hebben gewerkt. Maar bottom line denk ik toch dat het in de aard van het beestje ligt om van de nood een deugd te maken: snel schakelen, kort op de bal, alle zeilen bijzetten en door. Marketeers zijn vaak optimisten.’

Onderdeel van organisatiedoelstellingen

De Dutch Marketing Awards zijn een jaar of zeven geleden ontstaan door het samenvoegen van een aantal oude bekenden. Zo bepaalde tót 2014 het Tijdschrift voor Marketing – nu Adformatie – wie Marketeer of the Year werd, wezen PIM en het Marketing Executive Center (MEC) een Marketingtalent van het Jaar aan en had NIMA zijn Jaarprijzen voor onder meer ‘Marketingbedrijf van het Jaar’. Ieder met eigen jury’s, procedures en uitreikingen. Daarvoor in de plaats kwamen de Dutch Marketing Awards, die intussen gelden als de enige vakprijzen waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar de marketingprestaties als onderdeel van de organisatiedoelstellingen. Iedere vakgenoot die vindt dat een bedrijf of persoon er één verdient, mag in een paar zinnen gemotiveerd voordragen. Dat is dus ook massaal gebeurd.

Om in aanmerking te komen moet de jury zich dus ook een beeld vormen van die doelstellingen en dat valt nog niet altijd mee. Schüssel: ‘Het overkomt ons nog geregeld dat een bedrijf volledig verrast wordt door de mededeling dat het op een longlist terecht is gekomen, maar in de meeste gevallen zijn ze er natuurlijk heel blij mee te horen dat ze zijn voorgedragen. De essentie van marketing is dat je waarde uitwisselt met je klanten. Ik kan me geen organisatie voorstellen die er niet blij mee is dat zoiets opvalt, maar we vragen óók of ze de jury willen laten meekijken naar bedrijfsdoelstellingen en de diepere motivatie áchter de business. Dat kan wel even schrikken zijn, maar onze jury’s zijn wel gewend om te gaan met vertrouwelijkheid. Daar komen we in vrijwel alle gevallen wel uit.’

‘Een marketingaward geeft er blijk van dat je klantgedreven denken in je dna hebt’

De aloude ‘Marketeer of the Year’ en ‘Marketingbedrijf van het Jaar’ zijn de meest bekende van de in totaal zeven categorieën waarin awards worden uitgereikt, maar Schüssel weigert nadrukkelijk van ‘hoofdprijzen’ te spreken: ‘Nee, daarmee zou je de andere categorieën tekort doen, al is vooral de Marketing Company of the Year een geweldige opsteker die je ieder marketingteam gunt. Anderzijds: juist voor start-ups en scale-ups is een Dutch Marketing Award een absolute hoofdprijs en die mening wordt ook wel breed gedragen onder marketingprofessionals. Die bedrijven nemen grote risico’s, de oprichters en eigenaren werken zich een slag in de rondte om een plaatsje op het schap of in de mindset te veroveren, marketing wordt er niet zelden bijgedaan als één van de kritische succesfactoren met alle beperkingen waar je nog mee zit. Een nieuw bedrijf dat in het begin van zijn bestaan beloond wordt met een marketingaward geeft er blijk van dat het klantgedreven denken in zijn dna heeft. Om dat bekroond te zien is een enorme opsteker.’

Op het schild gehesen

Een blik op de hall of fame illustreert wel dat vooral de jury in de categorie Start-Up Company of the Year een vrij scherp oog heeft op aanstaand succes. Bijna alle winnaars werden gevestigde merken, terwijl ze op het moment van erkenning nagenoeg onbekend waren: In 2020 won Too Good To Go, in de jaren daaraan voorafgaand werden respectievelijk GoodFuels, Swapfiets, Picnic , Vandebron en 3D Hubs op het schild gehesen.

‘Marketingtalent van het Jaar. Het zal je maar gebeuren… Een nominatie is al epic’

Voor de Marketeer of the Year geldt dat de prijs vooral wordt opgevat als een oeuvreprijs, maar dat is het niet. De winnaar – vorig jaar Arno de Jong van de Nederlandse Loterij – wordt echt beloond voor buitengewone prestaties in het voorbije kalenderjaar. Schüssel: ‘Maar laten we daar geen doekjes om winden: Elke marketingmanager in Nederland ziet zijn of haar naam graag terug in dát ene rijtje. Het zal echt niet zo zijn dat je er dagelijks mee opstaat om ooit te worden uitgeroepen tot beste marketeer van Nederland, maar een blik op de winnaars, ook die van vóór 2015, illustreert wel dat je daarmee tot een heel klein en select gezelschap behoort. Je moet ook een beetje geluk hebben met een soort magisch jaar waarin alles tot z’n recht komt, maar elke winnaar van die prijs weet dat je zoiets je hele professionale leven bij je houdt. Maar dat geldt uiteraard helemaal, of misschien nog wel méér, voor Marketingtalent van het Jaar. Het zal je maar gebeuren… Een nominatie is al epic.’

Maar ik wil echt ook de Internal Branding en Transformer Company of the Year noemen. Als we naar IB en transformers kijken, zijn dat echt de twee die er dit jaar toe deden: de mate waarin je je kunt aanpassen en oog hebt voor “binnen” zodat je buiten beter je klanten kan bedienen en waarmaken wat je belooft.’

De criteria per vakprijs zijn te vinden op de site van de awards, evenals de samenstelling van de vakjury’s. In de loop van de komende weken komen die virtueel bijeen om uit de longlist, een shortlist te maken. De winnaars van de Dutch Marketing Awards worden donderdag 22 april om 16:00 uur bekendgemaakt in een live online talkshow, waarvoor je je uiteraard kunt aanmelden. For the love of marketing.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!