Ruud de Langen (Mindshare): “Het internet sloopt heel veel”

28 oktober 2013, 14:59

Interview met 7 Ditches TV

Ruud de Langen is CEO van MindShare, een van de grootste mediabureaus van Nederland. Een man met een mening. “Ik was ooit radiopiraat, Twitter beantwoordt aan mijn behoefte om te zenden.” De Langen is al vanaf zijn jonge jaren actief in de media. “Ik spring graag op de bres voor mijn vak, ik trek ten strijde om het te verdedigen als dat nodig is”, zegt hij.

En dat doet hij ook op Twitter. “Als je een menig hebt over het mediavak, moet je die ook verkondigen.” Met achter je bureau blijven zitten kom je volgens de ondernemer niet vooruit. Niet schofferen, maar wel discussie voeren. “Veel mediabureaus durven dat niet meer, omdat ze zijn overgenomen en de grote baas willen pleasen. Mindshare wilde het vanaf het begin anders doen.”

Medialandschap

In een snel veranderend medialandschap is dat een flinke opgave. En hoewel Chriet Titulaer in 1982 al voorspelde dat televisie zich aanpast aan de interesse van de consument, denkt De Langen dat de toekomst moeilijk te voorspellen is. “Ik kan wel zeggen wat er nu gebeurt.” Het zal volgens de mediaman meer om veel en snelle data draaien die adverteerders inzicht kunnen geven in hoe ze een relevante bijdrage kunnen leveren.

Social media en automatic trading gaan een steeds belangrijkere rol spelen in het medialandschap. “Mindshare heeft een regiefunctie voor adverteerders, we moeten het overzicht bewaren en data samenbrengen.”

Innovatief

En dat betekent almaar innovatief blijven. Alleen een advertentie op print is onvoldoende. “Print wordt een luxe premiumproduct.” Steeds meer mediabedrijven houden alleen enkele toptitels en verkopen de rest van het papier. “Het internet sloopt heel veel.”

Het boort dan ook de noodzaak aan voor nieuwe verdienmodellen. Betalen per artikel, paywalls. De adverteerder moet hier aansluiting op vinden, maar het betekent ook een verruiming van het speelveld. “Alles begint en eindigt in media, de sport is om de advertentie op een relevante manier in de content te stoppen.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!