Je bekijkt een artikel van Slimstock
partner

‘Samen met Slimstock bedenken we slimme dingen voor Sanitairwinkel’

Dankzij de opening van een nieuw magazijn kreeg Sanitairwinkel in 2020 de ruimte om zijn assortiment uit te breiden.

7 september 2023, 07:52 1485 x gelezen

Het aantal stock keeping units (sku’s) nam toe, tegemoetkomend aan de steeds specifiekere vraag van consumenten. Het coronavirus zorgde ervoor dat toeleveringsketens stokten, waardoor het bedrijf met alle macht probeerde zoveel mogelijk artikelen in te kopen. Inmiddels ligt de focus op rationele voorraadanalyses en continue optimalisaties: ‘Het is een dagelijkse sport geworden’, aldus Sander Hanenbergh in het magazijn in Den Bosch.

Hanenbergh is operationeel directeur van Sawiday, de internationale naam van het bedrijf dat groot is geworden als Sanitairwinkel. ‘Mijn eerste opdracht was zorgen dat de voorraadsoftware van Slimstock werkte’, blikt hij terug op zijn begintijd bij het bedrijf, waar hij in 2016 werd aangenomen als supply chain manager. Jan Kraaijeveld, sales director van Slimstock, knikt instemmend: ‘Het was nog best even een werkje om alles aan te laten sluiten op jullie eigen IT-systeem, maar vervolgens draaide het ook goed. Dat is inmiddels ook alweer bijna zeven jaar geleden.’

Combinatie online en offline

Sinds die tijd is er veel gebeurd bij de sanitairverkoper. Ondanks de groeiende (web)concurrentie wist het bedrijf in binnen- en buitenland te groeien dankzij de combinatie van online verkoop en fysieke verkooppunten. Behalve tien showrooms in Nederland en drie in België heeft Sanitairwinkel ook een eigen outlet in Uden. Het bedrijf met nu zo’n tweehonderdvijftig medewerkers werd een trouwe klant in de Twinkle100. Dit jaar zal de omzet uitkomen tussen de 90 en 95 miljoen euro, volgend jaar moet de mijlpaal van 100 miljoen worden gepasseerd. Ongeveer de helft van de inkomsten komt binnen dankzij online shoppers, de andere helft dankt het bedrijf aan zijn winkels. ‘Een complete badkamer koop je niet zomaar even online’, verklaart Hanenbergh.

‘Sanitair kopen moet leuk zijn’

Volgens de operationeel directeur is de consequente uitwerking van de omnichannel-gedachte een belangrijke succesfactor van Sanitairwinkel, Ook het feit dat het bedrijf veel aspecten van de business zelf uitvoert draagt bij aan het succes: ‘Van het IT-systeem tot de import en van de winkels tot het magazijn, we regelen het allemaal in eigen huis. Het zorgt ervoor dat we goed kunnen inspelen op trends, dat we klanten kunnen ontzorgen. Wij willen hun stress wegnemen. Het kopen van sanitair moet leuk zijn, is onze missie.’

Steeds meer voorraad

Toen Hanenbergh bij Sanitairwinkel begon, werkte het bedrijf vanuit een magazijn bij het hoofdkantoor in Rosmalen, uitgebreid met ­enkele losse magazijnen in de buurt. ‘De sport was toen om zoveel mogelijk orders te draaien op een kleine ruimte, dus scherp te letten op voorraden.’ In 2020 werd de stap gezet naar dit grotere magazijn van 13.000 vierkante meter op bedrijventerrein RiVu in Den Bosch. ‘Waar we de picking eerst deden op orderbasis, gingen we hier in zones en met batches werken. Dat was even wennen, maar het heeft uiteindelijk rust gebracht. We kregen bovendien de ruimte om het assortiment flink uit te breiden. Dat was nodig omdat de markt enorm was veranderd. De badkamer is een verlengstuk van de woonkamer geworden. Vroeger was alles chroom en grijs, nu komen alle kranen in acht verschillende kleuren binnen.’ Kraaijeveld: ‘Dan moet ik denken aan zwarte wastafels bijvoorbeeld. Je hebt natuurlijk steeds meer sku’s gekregen, en daarmee ook steeds meer voorraadkeuzes te maken.’

‘Precies’, zegt Hanenbergh. ‘In coronatijd werd het zaak om zoveel mogelijk producten in huis proberen te halen om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. Inkopen maar! Vervolgens zorgden we wel dat het werd verkocht. Ook de oorlog in Oekraïne en de hoge gasprijzen zorgden voor veel dynamiek; producenten van keramiek en tegels bijvoorbeeld besloten de ovens uit te zetten. De onbetrouwbaarheid in de supply chain maakte dat we meer veiligheidsvoorraden gingen aanhouden en dat we nog beter zijn gaan kijken naar de beloftes en prestaties van onze leveranciers. We hebben steeds meer data verzameld en in ons systeem gepompt.’

ABC-analyse

‘Ons voordeel is dat vrij veel van onze artikelen beschikbaar zijn bij meerdere partijen’, vervolgt de operationeel directeur. ‘Samen met Slimstock hebben we een ABC-analyse gemaakt, dus het assortiment gecategoriseerd op basis van een aantal parameters die maatgevend zijn voor voorraadniveaus en service levels. Daarbij gaat het om het aantal orderregels waar een artikel in voorkomt, om het omzetaandeel en om het margeaandeel. Maar we kijken ook naar de levertijden om voorraadkeuzes te maken.’

Besteladviezen

Sanitairwinkel gebruikt Slimstock’s voorraadsoftware Slim4 om zo snel mogelijk de juiste inkoopbestellingen te kunnen doen in de juiste hoeveelheden, aldus Hanenbergh. ‘Het is een continu proces om de besteladviezen zo dicht mogelijk aan te laten sluiten op wat we zelf zouden doen, maar dan in veel minder tijd. Dankzij Slim4 is het ons gelukt om met één of twee personen de bestellingen te blijven doen, ondanks onze groei in assortiment, omzet en kanalen. De software maakt voorraadbeheer schaalbaar, bovendien helpt het systeem ons op basis van orderhistorie lering te trekken uit het verleden. We blijven sleutelen aan de parameters, om de besteladviezen zo goed mogelijk te maken. Voor ons is optimaliseren een dagelijkse sport geworden.’

Hanenbergh voert regelmatig overleg over optimalisaties met Slimstock. ‘We hebben bijvoorbeeld regels gedefinieerd over wanneer een alternatieve leverancier moet worden getoond die duurder, maar wel sneller is. Samen bedenken we slimme dingen, maar kijken we ook hoe we die in de praktijk kunnen brengen.’

BI-tool

Sinds een jaar maakt Sanitairwinkel gebruik van een BI-tool (business intelligence) van Slimstock, die analyses koppelt aan actie. ‘De tool laat zien waar verbeterpotentieel zit’, aldus Hanenbergh, ‘en suggereert bijvoorbeeld om een artikel af te prijzen en het goedkoper aan te bieden online of in onze outlet. Dankzij deze tool kunnen we beter monitoren of de acties die we uitzetten het gewenste resultaat opleveren.’

Voorraadspel

‘De prioritieten zijn in de loop van de tijd steeds anders komen te liggen’, resumeert Kraaijeveld het verhaal van zijn klant. Hanenbergh daarop: ‘Waar we een paar jaar geleden inderdaad vol bezig waren met voorraad creëren, sturen nu veel meer op omloopsnelheid en voorraadwaarde. We zijn teruggekeerd naar de realiteit, zou je kunnen zeggen, en we hebben de ondersteuning om het voorraadspel optimaal te kunnen spelen.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Slimstock
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Slimstock helpt sinds 1993 klanten om problemen op te lossen in de supply chain. Het bedrijf doet dat wereldwijd met meer dan 400 deskundigen die werken vanuit 23 kantoren, waaronder het hoofdkantoor in Nederland.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!