Samenwerking Marketingfacts en Coosto voor social media-analyse

21 maart 2012, 15:03

Samenwerking past bij ambitie van fact-based marketing

Marketingfacts is een samenwerkingsverband aangegaan met Coosto, de leverancier van een social media monitoring & webcare tool. De samenwerking zal eruit bestaan dat Marketingfacts Coosto's monitoring software zal gebruiken voor analyses in artikelen op de eigen website.

Marketingfacts heeft onlangs een restyling doorgemaakt die helpt bij de herpositionering van het platform tot een meer data- en kennisgebaseerde community. Zo is er meer ruimte ontstaan voor de research die via marketingfacts.nl wordt belicht en gedeeld en meer specifiek voor het Stats Dashboard. Dit datacenter geeft continu de laatste marktcijfers weer binnen een groot aantal vakgebieden binnen online marketing, zoals internet- & mediaconsumptie, e-commerce, online advertising en mobile & social media marketing.

De samenwerking met Coosto past goed in deze ontwikkeling. Marco Derksen (voor die paar mensen die hem niet kennen: oprichter van Marketingfacts): “Met deze samenwerking kunnen wij weer verder invulling geven aan onze ambitie om uit te groeien tot hét kennisplatform voor online marketing, met de nadruk op zogenaamde 'harde' kennis, of 'fact-based' marketing. Het geeft ons de vrijheid om zelf, proactief analyses uitvoeren die ons en de lezers beter inzicht geven in wat er speelt op voor het vak interessante gebieden.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Annelies Verhelst

    Marco Derksen de oprichter? Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Matthijs….

    Nee gekheid, mooie stap dit! Coosto heeft mooie software hiervoor en vertrouw erop dat dit mooie cijfertjes gaat opleveren!


    21 maart 2012 om 15:17
    Bobby Verlaan

    Misschien interessant om sommige queries met een API van Coosto uit te lezen. Bijvoorbeeld hoe “marketingfacts”, “social media” of “mobile marketing” besproken wordt. Kun je snel zien hoe Nederland erover praat. Kun je snel veelbesproken content herkennen 🙂


    21 maart 2012 om 20:29
    media

    Wat bedoel je precies Bobby? Dat we een soort van widget hier op de site plaatsen met daarin een actuale status van de buzz rondom bijv. Marketingfacts?


    22 maart 2012 om 06:42
    Bobby Verlaan

    Correct Marco. Maar dat kun je natuurlijk ook doen met de buzz rondom de artikelen die op marketingfacts verschijnen. Zo kun je snel meta content aanbieden rondom artikelen die over social media gaan, location based marketing, etc. Lijkt me erg cool 🙂


    22 maart 2012 om 06:47
    DannyOosterveer

    @Bobby,

    Hoe zou je dat praktisch voor je zien?

    Een analyse van sentiment of volume zeggen niet zoveel. Het deel wat wel relevant is vang je al af met het aantal tweets of facebook shares wat een artikel heeft.

    Wat mij wel interessant lijkt, maar dat is weer iets anders, is om de daadwerkelijke conversaties over een topic af te vangen, zoals Livefyre mooi doet op The Next Web bijvoorbeeld.


    22 maart 2012 om 16:13
    Bobby Verlaan

    Ik zat te denken aan een tagcloud rondom het topic van de blogpost. Als Jan Willem bijvoorbeeld een blogpost over Privacy, social media en facebook schrijft, zou je kunnen zien welke woorden het meest genoemd worden in combinatie met die zoekterm en het sentiment daarbij kunnen pakken. Best leuk, maar de vraag is inderdaad of de lezers van Marketingfacts hierop zitten te wachten. Mij maak je er in ieder geval blij mee 🙂

    Coosto Pulse visualiseert trouwens ook per dag de conversatie rondom een zoekterm en rouleert gevonden berichten van die dag op die zoekterm. Denk vergelijkbaar met Livefyre. However, leuk om te brainen zo 🙂


    22 maart 2012 om 16:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!